torsdag, januari 17, 2008

Jag jobbar övertid och har tråkigt, så jag sitter och bloggar om namn - något jag säkert har bloggat om förut

Namnintresserad som jag är sitter jag och kollar på Patent och Registreringsverkets hemsida. Som vanligt stör jag mig på det de skriver å det grövsta. Antagligen har jag ett masochistiskt drag i mig, och det är därför jag brukar gå dit. Jag läser (namn som fått avslag):
Anncoccozz
12 § 1 p. namnlagen (1982:670) namn som till bildning, uttal eller stavning har en sådan språklig form att det inte är lämpligt som efternamn här i landet.
Okej, ska det vara nån konsekvens i det hela så ska flyktingen Mhmmxxzhsiahcisch Juhshbuhishtu från Långtbortistan avvisas direkt, trots att han är en helt legal flykting. Hans namn strider ju mot 12 § 1 p. namnlagen. Men kommer han att avvisas därför? Nix. Han får heta så, men inte jag. Och så har vi det där med AF och VON då.
"..och inte heller namn som inleds med af, de, von eller liknande. "
(tillåts)
Adeln är "avskaffad". De har inga privilegier såvitt jag vet. Ja, utom ett då - de får heta AF och VON. Fan, jag vill inte heta VON - jag vill kunna heta VON.

Som jag ser på saken så styrs den där namnlagen efter någon eller någras tyckande, inte av nån slags logik. Jag kan se logiken i att man inte får heta SAAB, till exempel, eftersom det är ett inarbetat namn som tillverkaren nog har förtjänat att vara ensamma om, men resten av namnlagen verkar mest vara skräp.
---
Läs även andra bloggares åsikter om

5 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Får man heta bara "Von" då?
Kanske Af i för namn. Kanske Af Van Von...

Anonym sa...

Min (saliga) schäfer fick heta 'af' - tydligen är de generösare på Kennelklubben ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Kanske: Avafan (aka Ja, vad fan).

gina: Kanske kennelklubben borde bli lagstiftare istället. :-)

Anonym sa...

Framförallt är namnlagen extremt godtycklig. Vet man inte vilka rättigheter man har kan nån okunnig typ på Skattemyndigheten se till att ens barn inte får det namn man vill.
Jag fick ju inte ge min dotter namnet Björk i förnamn, trodde nåt pucko på registreringen hos skattemyndigheten. Ett snabbt hoptotat brev till Länsrätten rådde bot på det problemet....

stationsvakt@gmail.com sa...

mymlan: Bra gjort. Jag önskar nästan att jag skulle få en kull ungar till - bara för att få strida för deras namn.