tisdag, januari 15, 2008

Tandvärken: postludium

På översta hyllan i badrumsskåpet står ett litet nubbeglas. Det är fyllt med hälften vatten och hälften allrent. På botten ligger en urdragen tand. Jag tänker mig att den ska plockas ur om ett par dagar, och fräschas till.

Jag har inte kunnat blogga på över ett dygn. Alltså - inte kunnat. Att ha en smärta så stor att man inte ens kan sitta böjd över ett tangentbord i två minuter - det är smärta. Från i söndags eftermiddag blev den värre och värre, och från den tiden har jag knappt några minnen, det är som ett töcken.

P-E gav mig, i en kommentar, rådet att ta mig till en jourtandläkare. Men jag ville vara tuff, och lydde inte. Men man känner sig inte så tuff, ska jag säga, när man står i helvetets förgård och knackar på porten. Två nätter utan sömn blev det.

Nåväl, igår förmiddags satt jag i tandläkarstolen. Tandläkarn gav mig alternativen rotfyllning och urdragning. Eftersom jag vid det laget såg på tanden som min dödsfiende var valet enkelt: ut me'n bara!

Bedövad, pigg och fräsch begav jag mig hemåt. Lite trött var jag allt. Lade mig i soffan: Feber, sjuka, svett, yrsel. All night long, all night - All night long, all night låg jag där. Måste väl ha varit infektionen eller inflamationen eller vad det heter, kombinerat med trötthet. Men nu sitter jag, tandlös och glad, på jobbet igen.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

20 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Grattis. Skönt att det är över, men vad ska du med tanden till?

Anonym sa...

Tack för rapport! Skönt att det verkar ha gått bra.

stationsvakt@gmail.com sa...

PF: Tjäna pengar.

Ullah: tack. :-)

Anonym sa...

aj, jag hade en visdomstand som gjorde så där ont, tillslut kan man dra ut den själv utan bedövning för att smärtan ska försvinna.

Skönt att den är ute nu, inte peta med tungan!!

PGW sa...

Nämen stackare. Har inte varit här på några dagar och har missat tandäventyren, men jag har provat det där och jag LIDER verkligen med dig!! Hoppas det blir bättre nu när tanduschlingen är borta, man blir lite mör efter en sådan där pärs.

stationsvakt@gmail.com sa...

h-sara: Ska inte peta. men jag skulle gärna ta ett värkpiller nu, känner jag. Men dem glömde jag hemma.

tpgw: Visst blir man. Fast jag har tur som har ett ganska slappt jobb.

Anonym sa...

Hem till oss brukar tandråttan komma med en peng. Ska försöka skicka över honom/henne till dig, så tjänar du dubbelt så mycket.

Anonym sa...

Tack och lov att du slipper helvetet mer! Usch.
Glad att du är tillbaka.
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Skicka'ren bara. :-)

Molly: Fast nu har jag ett mindre helvete med ett riskorn. "Ät bara flytande föda ett tag efteråt", sade tandläkaren. Men, tänkte jag, varför lyssna på de som vet vad de pratar om?

Aggeman sa...

Grattis till utdragningen, eller vad man skall säga.

Om man skall se något positivt med att ha sådär jäkla ont så är det ju att det är få saker som är så skönt som när det onda går över ;)

Martin Klasch sa...

Jag antar att när man uppnått en viss ålder gör det inte mycket om man drar ut. Alltså tandraden flyttar väl inte så mycket på sig då man skapar utrymme (vilket den behagar göra i yngre åldrar). För utseendets skull gör det väl heller inget när den är längst bak. Dessutom sparar man en slant ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

aggeman: det gör ganska ont nu också, men det är en läkande smärta, och sån står man gärna ut med.

p-e: "Dessutom sparar man en slant " - 1001 kr kostade kalaset. Inte så farligt alltså.

Maria sa...

Hurra för det! Jag firar detta med att äta ett geggigt bakverk till eftermiddagskaffet!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Å tack. :-)
Själv väntar jag med sånt tills jag väger en bra bit under 98.

Anonym sa...

Kunde de inte bjudit dig på kronan, Johnny?!
Tänk så mkt reklam du gjort för tandläkaryrket nu...hehe...
M V H Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Nåja, på vägen därifrån köpte jag faktiskt kronan. Två dosor kronan portion. :-)

Anonym sa...

Ja, du kan behöva lite snus nu...
M v h Molly G. (med snusande make)

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Tack. Verkligen.

Martin Klasch sa...

Nu kan du lägga 2-3.000 imaginära kronor i spargrisen ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Ja den är verkligen imaginär.