måndag, april 14, 2008

Varför lägga upp något?

Dottern vid datorn bredvid; sneglar hitåt, undrar vad jag gör, frågar. Ja vad gör jag?
-Sätter ihop en film.
-Vaddå?
-Filmade lite när jag var ute.
-Ska'ru lägga upp den på bloggen?
-Va? Ja, det är klart.
Hon undrar om nån tittar på den. Jag funderar och svarar att så långa filmer som fem minuter kollar nog ingen på.
-Men varför lägger du upp den då. Varför inte lägga den på en privat blogg som ingen ser?
Ja varför ... Nu går dottern hemifrån och jag funderar vidare. Jag ser inget fel i att filma, och jag ser inget fel i att man vill dokumentera det man gör - för att komma ihåg. Men komma ihåg vad?

Den här filmen kunde lika gärna ha varit tagen för två år sedan. Den enda skillnaden är att mina polisonger är vitare än då. Det enda skälet jag kan komma på är att om jag inte lade ut den för beskådan så skulle filmandet ha varit meningslöst.



När jag tänker efter så kommer jag på att mitt filmande är som mitt bloggande. Ibland blir det bra och ibland blir det dåligt. Och jag vet hur jag själv funkar. Jag kan inte spara mig tills nån slags inspiration kommer. Gör jag något - filmar, skriver, ritar - så ska det läggas ut. Några månader senare kan man kolla bakåt och se vad som var bra och vad som var dåligt.

Skulle jag försöka sortera upp bra och dåligt innan jag gjorde saker och ting skulle självcensuren kalla allt för dåligt, och inget skulle bli gjort.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan hälsa din dotter att en tant i Göteborg har sett filmen med stor behållning. Excellent musik dessutom. Visste inte att ni hade Stonehenge-liknande monument dit den färgstarka lokalbefolkningen vandrar i grupp. Med Snapeaktigt prästerskap. Alldeles nära farliga brottslingar och nätfällor i träden. Huga.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Hehe. När jag märkte att filmen blev tråkig i överkant, så lade jag in en snutt från Wicker man.

Daniel sa...

Som vanligt skitbra film. Vilken tussilago-destruktor du är dock. :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihon: Tack. :-) Jag såg förresten vitsippor också.

Anonym sa...

Klart inte filmen var tråkig. Spännande att se vad andra tycker är viktigt i livet. Fångar någon fågel olovandes,eller var nätet till något annat tro?
Carina

stationsvakt@gmail.com sa...

Carina: Näten ja - jävligt skumt mitt uupe i ingenstans. Vem har placerat dem där?

Anonym sa...

ha ha ,Johnny!...... att Mats flink skulle ligga och skjuta på folk, då kunde lika bra du ha gjort det.
från P

stationsvakt@gmail.com sa...

P: Tja! fan, det finns för många flinkar för att man ska kunna hålla reda på'rom.