fredag, maj 30, 2008

Ränder



Man ser något, och det man ser är ofta förprogrammerat. Med det menar jag att man inte behöver se hela vyn, utsikten, bilden, eftersom mellan ögat och hjärnan finns något placerat, något som i datorsammanhang kanske skulle kallas en cookie.

Nu sitter där ju ingen cookie mellan ögat och hjärnan (utom möjligen på dem som är koko) - det jag försöker förklara är säkert mycket mer komplicerat än jag kan förklara. Kort sagt kan man kalla grejen för: fördomar.

På samma sätt som man kan ha fördomar om människor har man en fördom om nästan varenda sak man ser. Skälet är möjligen att man snabbt ska kunna bedöma det man ser utan att behöva smälta det i hjärnan först. Säkert har det med överlevnadsinstinkten att göra. Ska man hålla på och tänka medan tigern far fram mot en i det höga gräset blir man kvickt uppäten.

Det gäller alltså att skilja ut den randiga tigern från ränderna det höga gräset bildar. Har man inte den förmågan finns risken att man bara ser gräs. Helst ska man ju kunna se både gräset och tigern, men tigersignalen ska nå hjärnan innan grässignalen gör det. Det är så jag menar.



Det var lite så jag tänkte när jag delade upp bilderna på Agnetha Fältskog och schimpansen. Jag var nyfiken på vad just din hjärna är förprogrammerad till att se först.


I vilken ordning såg du dem?
Först schimpansen, sen Agnetha.
Först Agnetha, sen schimpansen.
Jag såg dem exakt samtidigt.
  
Free polls from Pollhost.com


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , Bilderna hittade jag i musselsoppan.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ... en apa och Aneta Fätskog ... hmmmm och jag som såg Reinfeldt stå hemma på sin toa och klia sig på pungen med en tankebubbla om vilka han skulle sno från idag.Konstigt det där med udda bilder. ;)

Pelle

tingeling sa...

såg agnetha först och det jag tänkte, innan jag ens uppfattade schimpansen, var ...gu´ vad tjock hon är... sen såg jag klubban... min reptilhjärne-cookie inte så mycket i överlevnadssammanhang kanske

stationsvakt@gmail.com sa...

Pelle: Aha, du kör med den cookien. :-)

tingeling: Tja .. vem är egentligen programmerad att spana efter apor?

Anonym sa...

Såg bilden enligt svensk läsriktning vänster-höger alltså kom apan först. Carina

stationsvakt@gmail.com sa...

Carina: Det låter rimligt.

Anonym sa...

Men om man tittar uppifrån och ner kommer Agnetha först.

Eller om blicken råkar falla lite mer åt höger av en slump.

Peace in mind sa...

Är meningen att du sedan tolkar vad det betyder att jag såg Fältskog före apan? Jag menar, lite pay back för avlämnad röst...

Leszek Bonikowski sa...

Svår fråga! Vilken är Agnetha och vilken är schimpans?

Martin Klasch sa...

...om man såg snasket först då??

stella sweden sa...

UTAN att läsa de andras kommentarer för att ev bli påverrrkad...jag såg dockorna först...sen chimpansen o till sist Agneta...månne det är för att jag avskydde dockor när jag var en minishe...lekte heller med luftpistoler, rosa råttungar och bilar...
Att sen se schinpansen har nog med reptilhjärnan att göra...så nu gör jag den jävla ordverifieringen..o SEN LÄSER JAG VAD ALLA ANDRA HAR SETT....

stella sweden sa...

Ok, jag är kines!

(väldigt roliga saker du har)

stella sweden sa...

...jag är såååå tråkig! Sick!

stella sweden sa...

...o nu måste du ju säge emot mi...

stationsvakt@gmail.com sa...

ullah o anna: Ja jag vet inte. Jag bara delade upp bilderna i stripes för att kolla vad jag själv skulle se först. Och sen vad ni ser. Bara nyfikenhet alltså.

lesz: Apan har inte klubba.

p-e: Då e man en snaskig typ.

Stella: Jag säger: Kombinationen luftpistoler och råttungar låter som ett jobbigt öde för råttungarna.

Unknown sa...

Såg ju inte att det var AF, men registrerade direkt att det var en vacker kvinna. Apan såg jag efter 10 eller så sekunder- kul test:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

marcus: Du är förprogrammerad att spana efter brudar, snarare än apor. :-)