onsdag, juni 11, 2008

Djävlar

Jag gillar bilder på medeltida djävlar. De är ofta väldigt lika varandra, typ stiliserade nästan som ikoner, men ändå så olika varandra. Det verkade inte finnas några regler för hur de skulle se ut, till skillnad mot fallet ikoner, men de liknar ändå varandra - antagligen för att konstnärerna kände folks förväntningar på hur de skulle se ut.

Då gällde det antagligen att man skulle röra sig fritt inom vissa ramar - att man skapade vissa detaljer och fasoner på dem, så man kunde se vem som hade målat (eller träsnittat). Därför både liknar djävlarna varandra, och skiljer sig åt. Bilden nedan är en del av en större bild av någon som hette Jean Miélo.

Jäävlar!! Jäääävlaaar!

Det som är roligt med just de här djävlarna - som man kan se här - är att de är uppbygda av huvuden som äter varandra. Nå, vad vet jag - det kanske är en egen genre, men i alla fall tyckte jag det var en ganska rolig och fantasirik grej.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sammanträffande! Helt nyligen hörde jag någon prata om djävlars svans, att det sitter en pilspets längst ut. "Gud (!) så konstigt" tänkte jag. Varför just en pilspets, liksom? Så tänkte jag att jag nog måste googla på det, men kom genast på en bättre idé: "Om någon vet (eller kan ta reda på det) så är det Stationsvakt!"
Men nu skriver du ju att de kan se ut hur som helst! Varifrån kommer detta med pilspetstoppad svans, bockfötter och horn i pannan då?
Förväntar mej att detta redogörs för inom snar framtid. ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Suvi: Det där med svansen vete fan, men resten av honom är ju inte Fan - utan Pan.