torsdag, juni 19, 2008

Funkar anonym-grejorna?

Jag vet egentligen inte mycket om sånt här, därför frågar jag. Okej, låt säga att jag under min semester (som börjar efter idag) har tänkt göra följande:

- Gå med i ett internationellt pedofilnätverk och via det ladda ner ungefär en miljon barnporrbilder.
- Börja fildela som fan - bara upphovsrättsskyddat material, och det bara från de allra sämsta och osäkraste torrentställena.
- Försöka få igång några fräsch Al-Qaeda-celler i Sverige.

Det är troligare att jag kommer ägna semestern åt hängmatts-liggande och sommarpratar-lyssnande, men låt oss säga att jag ska göra ovanstående: kommer i så fall en tjänst som till exempel Relakks att skydda mig från FRA och andra då?



Det är egentligen löjligt att jag över huvud taget tänker så här, eftersom jag låter Google följa varenda steg jag tar på nätet.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , Rel: ab, svd, dn

10 kommentarer:

Anonym sa...

Utmärkt att FRA-lagen röstades igenom!

Reaktionen har varit fullkomligt hysterisk.

Det är ett vitalt säkerhetsintresse för Sverige att vi har koll på datatrafiken som går genom svenska kablar. Där kommer det mesta från det osäkra Ryssland.

Fatta fehelvete att FRA har ANNAT för sig än att spionera på erat barnporrsamlande eller vafaan det nu är som är så viktigt att hålla hemligt.

Den "folkliga" mentaliteten ser man förresten ytterligare prov på här:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=679985&page=8

Populärt värre, som vi ser. Över 14 000 anonyma responser. Vilken jävla härlig frihet.

Det är "integriteten" det!

ÄH.

- Peter Ingestad, Solna

stationsvakt@gmail.com sa...

Peter Ingestad: Jag har sett den här kommentaren hos nån annan också. Alltså är du en spammare. Sluta upp med det.

Daniel sa...

Inte nog med att han är en spammare, han har heller inga argument.

stationsvakt@gmail.com sa...

antimonite: Nä, inte ens det.

Anonym sa...

Äh, vi kan skrika, gråta, bryta ihop, mailbomba, bloggbäva, skriva brev och insändare - vad hjälper det?

Vi har med politiker att göra - inse det! Och inte hjälper det att byta ut dem mot andra politiker…

Frågan är VAD man KAN göra? Jag vet då inte…

stationsvakt@gmail.com sa...

gubben: Att vara allmänt obekväm, antar jag. Eller starta ett eget parti.

Björn Felten sa...

Jodå Johnny, Relakks funkar precis så som du säger. Dessutom kommer alla sådana anonymiseringstjänster att fungera mycket bättre nu när FRA ger även gemene man anledning att använda sig av sådana tjänster.

Så FRA-lagen välkomnas alldeles säkert av alla kriminella på nätet. Ju fler anonyma det blir desto anonymare blir man, if you get my drift...

stationsvakt@gmail.com sa...

björn. Jorå, jag fattar.

Martin Klasch sa...

"Det är ett vitalt säkerhetsintresse för Sverige att vi har koll på datatrafiken som går genom svenska kablar." är väl iofs ett mycket bra argument. Om det är sant. Jag, liksom i princip alla andra, kan inte bedöma det. Kan du? (retorisk fråga utan bestämd mottagare)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Jag bedömer saken som så, att det jag skriver privat till någon - det är privat. Om jag skulle vara misstänkt för att vara en skurk, ja då kan ju polisen gå till en åklagare och be om att få bugga mig. Inte annars.