tisdag, juni 03, 2008

Tak på Stonehenge

Härom dagen skrevs en artikel i SvD om nya utgrävningar i Stonehenges inre cirkel, och till artikeln fanns en grafik som visade upp Stonehenge i dess glans dagar, vilka det nu var.

Svenska Dagbladets grafik på Stonehenge. Så här tror man att Stonehenge såg ut innan det blev ruin.

Alltså, jag vet inte mycket om denna megalitiska stenhög, mer än att den är snäppet mäktigare än våra egna gånggrifter, och att den möjligen hade med solen att göra. Jag är faktiskt inte sådär jätteintresserad heller.

Däremot, nu när jag ser grafiken, tänker jag att den någon gång måste ha haft tak. Skitsamma om Stonehenge är ett solur eller en grav eller vad som helst - det går emot den mänskliga naturen att inte lägga ett tak på en sådan konstruktion. Det är vad jag tror.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men ett solur kan inte ha tak. Doh.

stationsvakt@gmail.com sa...

sandra: Ja, Doh är rätta ordet. :-D

Anonym sa...

hahaha, Lillebror blir nog glad att jag tar till mig nåt från Simpsons.

stationsvakt@gmail.com sa...

sandra: min brorsa kör med: duuuuh (eller:döööö) som en slags suckning.

PGW sa...

Jomen det kan det faktiskt. Eller på sätt och vis ska jag säga, det är inte ett solur i vanliga bemärkelsen. Men synnerligen viktigt vid vintersolståndet.

Läs här om Newgrange:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newgrange

stationsvakt@gmail.com sa...

tpgw: Tack för den länken. Och den ledde mig vidare till den här intressanta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triskele

Anonym sa...

@ pale green woman: tack för info. nu vet jag hur jag ska göra om jag ska bygga ett vintersolståndstempel.
jag menar om det blir en regnig sommar. :)