lördag, augusti 23, 2008

Ryslig tangostämning

~ Tango på Gröna Lunds dansbana ~
:: Ett samarbete mellan ::
David Lynch & Roy Andersson


Nä, riktigt så illa var det väl inte, men i den mörka stängnings-stämningen var det så det såg ut. Åtminstone tänker jag mig att så skulle det se ut: Kallt ljus från dansbanan, som pressar undan det omgivande mörkret. Stela par med glåmiga, gråa ansikten dansande stel och ryckig tango till något som lät argentinskt 40-tal, hörd från djupet av en grotta.


Bortser man från min livliga fantasi kan jag tänka mig att de stela och glåmiga paren antagligen hade gått på kurs under vintern, och nu dansade upp. Klart att det såg lite stelt och allvarligt ut. Möjligen står det något att läsa här, men jag bryr mig inte om att läsa, eftersom jag vill behålla den overkliga känslan från igår.

Men musiken, den som lät bortom och ekande, den lät verkligen så. Dessutom tyckte jag att den svajade på ett skräckfilmsartat vis, men det kan ha varit ölen talade. Bortsett från detta surrealistiska så åkte jag några saker också: Blå tåget, Kvasten, Lustiga huset, Radiobilarna, Jetline.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: