torsdag, december 11, 2008

Byt skal istället

Globen fyller 20, och "från och med februari inleder telekomföretaget Ericsson ett tioårigt sponsoravtal med Globen, och har därmed rätten att byta namn på den kända evenemangslokalen", läser jag.

Men precis som Catta tycker jag att idén är ganska dum. Namnet är förvisso rätt fantasilöst, men säkert alltför inkört vid det här laget. Istället har jag en bättre idé (som i likhet med alla mina idéer aldrig kommer att realiseras): Ta bort den vita, plåtiga och fula beklädnaden och ersätt den med tegel. Du hörde rätt: Tegel. Först då kommer byggnadens mäktiga storlek att komma till sin rätt, och först då kommer den att förtjäna ett nytt namn.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , / DN, SvD

14 kommentarer:

Rondellen sa...

Går det att sätta tegel på en rund pryl så varför inte. GLOBEN är ändå GLOBEN.

Anonym sa...

Personligen är jag fortfarande lite irriterad över att de bytte namn på t-stationen. Isstadion lät bättre.
/Patrik

Peace in mind sa...

Åh du är så jäkla modest...massor av dina idéer är så perfekta, de har bara inte hittat rätt forum. Än.

Globen i tegel? Okey, du tänker en pendang till Stadshuset? Coolt:)

stationsvakt@gmail.com sa...

Rondellen: Det borde gå. Kunde Pantheon och Hagia Sofia byggas för så länge sedan kunde vi nog också klara't.

Patrik: Haha, jag visste inte ens att de hade bytt. Det visar hur ofta jag är där.

Pim: En pendang .. tja, från luften hade det kunnat se coolt ut. :-)

Anonym sa...

Nu ska dom ju inte byta ta bort smeknamnet "Globen" utan ändra på "Stockholm Globe Arenas" till något annat...

Plastfarfar sa...

Stockholm Dålig Täckning Arena?

Anonym sa...

Men det finns ju regler för detta. Kommer det en ny så ska det läggas till ett "PROPER". T. ex:

NEWSFLASH: Globen byter namn till:

"Globen.1989.PROPER.DVDSCR.XviD-ARTHOUSE"

Anonym sa...

Tråkigt att allt ska bolagiseras nuförtiden. Sen tycker jag det hade varit coolare att göra något i stil med Allianz Arena. Men tegel, det är ju också tufft.

Anonym sa...

Klä in den med korv vettja.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: "till något annat" - kanske nåt svenskt?

pf: Är det dålig täckning därinne? Jag vet inte - för jag har aldrig varit därinne.

RvS: :-D bäst.

C: Allianz Arena är verkligen speciell. Ser ut som nån slags modern musikspelare.

Håkan: då kanske djurens vänner kommer och eldar upp den.

Anonym sa...

Den ännu äldre namnet på stationen var faktisk ännu bättre: Slakthuset.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Globens nya namn kan vara slakthuset!! :-D

Anonym sa...

Globen kommer den alltid att heta, inget kan ändra på det.
Kan man byta ut det veritabelt osvenska pundigt enfaldiga officiella namnet "Stockholm Globe Arenas" mot något med svensk touche slipper vi ett litet irritationsmoment i tillvaron. Svårt kan det ju inte vara.
Stockholm får gärna ingå i namnet, liksom Globen. Ericsson är väl OK; Arena må vara med - om det står på svenska.
Tänk så lätt.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: ja det hela luktar klåfingrighet.