måndag, februari 21, 2005

Ekologisk begravning

Jag har inte riktigt kunnat släppa det där med frystorkning av döda kroppar. Jag Googlade lite och hittade till riksdagens hemsida. Där togs ämnet upp genom att Margareta Sandgren (S) kastade ut frågan (i korthet här):
Jag vill fråga vilka åtgärder utbildnings- och kulturministern är beredd att vidta för att det ska bli möjligt att pröva frystorkning som ett alternativ att ta hand om avlidna.
Hon fick svar av Statsrådet Lena Hallengren (i korthet):
Det är inte heller klarlagt vilken folklig förankring metoden har. Regeringen följer försöksverksamheten och i väntan på de resultaten är det inte aktuellt att från regeringens sida ta några initiativ.
Det velas alltså lite fortfarande, men det verkar ju vara på gång i alla fall. Nu hittade jag en hemsida:"PROMESSA" - de beskriver att de tillhandahåller just såna behandlingar. De har patent på metoden, som verkar vara eftersökt - frågan behandlas nu i flera olika länder. Förutom att PROMESSA beskriver mer ingående hur det går till, så finns det också en grafik som jag tog mig friheten att lägga upp här. En bild säger mer än tusen ord.

Inga kommentarer: