måndag, maj 02, 2005

Betyg

Via "Brockmans Plogg" hittade jag (på omvägar) till Sveriges elevråd SVEA. Där inne hittade jag "snabbinfo om grundskolan": Bedömning och betyg i grundskolan:
"Läraren skall vid betygssättningen utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kraven i kursplanen och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper." Lpo94 2.7

Att bedömningen ska vara allsidig innebär att läraren bör grunda sin bedömning på varierade bedömningsformer och vid flera bedömningstillfällen. Inget enskilt prov, inte heller t.ex. de olika nationella ämnesproven i årskurs 9, kan ligga till grund för hela bedömningen i ett ämne. Det är också viktigt att lärare för samtal med kolleger om betygsfrågor, t.ex. tolkningen av betygskriterier.

"Inget enskilt prov, inte heller t.ex. de olika nationella ämnesproven i årskurs 9, kan ligga till grund för hela bedömningen i ett ämne". Fan vad jag minns det där. Ni vet - vissa (som helt enkelt var jäkligt duktiga) - de kunde skriva uselt på proven, skolka och vara allmänt nonchalanta. Ändå fick de, i den allmänna bedömningen, bra betyg. För att de var allmänt begåvade helt enkelt.

Detta medan vissa pluggade hårt och skrev halvbra på proven, men ändå inte lyckades nå upp till de "begåvades" betygsnivå. Jag är tvungen att använda ungdomskille-språk för att beskriva: Det sög!

Begåvade läsare har säkert lyckats sluta sig till vilken av grupperna jag tillhörde.

Inga kommentarer: