måndag, januari 23, 2006

Stockholmsbloggare och robotar

Fast jag inte är äkta Stockholmare, utan Huddingebo, så kan jag ändå stolt stoltsera över att jag nu är Stockholmsbloggare. Det var Anna Toss som igår så vänligt bjöd mig in att skriva på stockholmsbloggen.
---
Anna Toss har skrivit om robotar, och även skrivit manus till vad en robot ska säga när man snackar med den. Så jag gick in till
roboten Roberta och tog ett snack. Som vanligt vägrar webrobotar nappa på fula ord-kroken:

-Du kan förolämpa en robot hur mycket du vill. Bra va?
-Kukeliku!
-Robotar använder aldrig runda ord, bara fyrkantiga.
-Jag är en robot, jag har inga sexuella känslor alls. Men vi kan prata om sex om du vill.
-Robotar tröttnar ganska snabbt på fula ord.
-Slarviga människor är kanske mer kreativa än andra.

Det sista, det om slarviga människor, svarade Roberta när jag kallade den "Svin!". Jag undrar om det är svårt att skriva dialogmanus. Antagligen måste man ta med i beräkningen att man kan råka ut för Tourettes-attacker såsom den jag utsatte Roberta för. Jag måste fråga Anna vid tillfälle.

Inga kommentarer: