lördag, juli 15, 2006

Om att videoblogga

De flesta som har testat att vlogga kan skriva under på att det är mycket svårare än att blogga. Det är inte tekniskt svårt. Allt man behöver är en mobil med kamera, en vanlig digitalkamera eller en enkel webcam. Och så ett ställe som hostar filmen förstås, men såna finns det många av i dagens läge.

Nej, det svåra är istället att man känner sig fruktansvärt obekväm filmandes sig själv. Och när man skriver fel, då kan man backa bakåt lite och skriva om. Men när man filmar, då måste man antingen börja om från början eller klippa bort felet efteråt. Oftast (i mitt fall i alla fall) låter man felsägningen eller den hyperlånga "tankepausen" ligga kvar, och detta resulterar i ganska trist ... tv?

Idag gav jag mig ut en sväng. Vände kameran mot ansiktet och satte igång. Jag märkte ganska snart att jag ingenting hade att säga (som vanligt). Det slutade med att jag filmade lite allt möjligt (o c h mig själv) och klippte ihop det i datorn. Så här blev det. Svårt som sagt.
---
Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

skitbra film alltså =)

Anonym sa...

h-sara: Tack. :-)

Widde sa...

Nämen, nu fick jag ju se centrum utan att faktiskt behöva besöka det själv. =)

Anonym sa...

Elin: Ja just det. Måste ha tänkt på dig undermedvetet.