onsdag, februari 21, 2007

Bowie-låtar som tv-serier

Man kan säga: "Det här är bra tv".
Man kan säga: "Det här är bra radio".
Men hur säger man om man läser något bra i en tidning? Inte fan säger man väl: "Det här är bra tidning"? I vilket fall som helst så tänker jag strax länka till en kul ... artikel? Om det är bra vet jag inte, men det är en bra idé och ett bra uppslag.

Sydsvenskan.se vill att man ska maila in vilken Bowie-låt vars titel man tycker skulle passa som tv-serie. Det visar sig nämligen att det just nu går tre serier samtidigt, vilka samtliga har samma namn som Bowie-låtar: "Let's Dance", "Life on Mars" och "Heroes" (går inte i Sverige ännu, vad jag vet).

Några förslag ger de själva. Till exempel: "Station to Station" - Public Service-ankaret Ingvar Oldsberg köps upp av TV3, men fortsätter med en reviderad upplaga av "På spåret".

Jag försökte komma på en själv: "Golden Years" - Några gammelbloggare sitter runt en lägereld och drömmer sig tillbaks till tiden innan de blev förbisprungna av alla modebloggare.
---
Andra bloggar om: ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hawken gillar sånt här med att koppla ihop citat och formuleringar på oväntade sätt.Killen är en av Sveriges bäst skrivande äldre rockmurvlar, en briljant stilist, dessutom med ett djupt intresse för musik och show. Hans bevakningar av schlager-SM/EM brukar vara rena läsfesten.

Om kroatiens Nusa för några år sedan, en rocktjej i illsvart och gul korsett:

"Hon ser ut som en korsning mellan knuttebrud och AIK-are. Njut av spänningnen när hela låten tycks tvärstanna och sedan långsamt skakar igång igen. Jo, det är sant, Lisa, man kan göra vad som helst med teknik."

Vanja sa...

"All The Young Dudes" - Några gammelbloggare sitter runt en lägereld och drömmer sig tillbaks till tiden innan de blev förbisprungna av alla modebloggare.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Du ser! Jag känner igen en bra journalist när jag ser en. :-)

vanja: Haha! Fast den låten räknar jag som en Mott the Hoople-låt, även om det är Bowie som har gjort den.

Martin Klasch sa...

"A New Career In A New Town" låter ju som en tv-serie. Kanske i gör om mig/reality - genren?

Översättarhelena sa...

"Suffragette City", kanske? Nej, förresten: "Oh, You Pretty Things!" Några gammelbloggare sitter runt en lägereld och drömmer om modebloggare, rätt och slätt!

Anonym sa...

Kan tipsa om att tv-serien Heroes är kusligt bra och spännande!

Anonym sa...

Ashes to Ashes -- sitcom om ett gäng livsbejakande krematoriearbetare på Skogskyrkogården.

Changes -- drama om ett gäng pumpsskodda grabbar som väntar på den där sista operationen.

Diamond Dogs -- Om diamanter och chihuahuaor är en flickas bästa vänner så är det här showen om de ultimata accessoarerna.

Fantastic Voyage -- Om stockholmska pendeltåg, vid nederbörd och minusgrader!

John, I'm Only Dancing -- SVT:s svar på fyrans Let's Dance, med Pohlman som domare.

Look Back in Anger -- Dokusåpa där dumpade får ösa galla över sina ex.

Rock'n'Roll Suicide -- Dokusåpa som är lite som Farmen och ganska mycket som Kurt Cobains sista dag.

Scary Monsters (and Super Creeps) -- Folkpartiet bakom kulisserna.

The Secret Life of Arabia -- finsk variant av Falcon Crest, i porslinsfabrikmiljö.

This Is Not America -- Dolda kamera-variant med amerikaner som sövs ner och väcks utomlands.

Wild Is The Wind -- Bekkestads comeback, vild och lättklädd vädershow.

Anonym sa...

ban-ken. härligt hela bunten! lägg till lyckohjulsshowen "The Man Who Sold The World"...

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Ger mig tusan på att en sån finns redan. Känner igen det.

ö-helena: Haha, det sisnämnda i så fall. Modebloggarna är nog många saker - men inte sufragetter.

anna: Jag hade tänkt skippa den. Låter som en kopia av (sopiga) the 4400.

ban~ken: ! Oöverträffat!

Anonym sa...

Skippa inte "Heroes"! Mycket roligare än "The 4400" (som jag gav upp efter två avsnitt) och påminner mer om "X-Men" än något annat.

rigg sa...

"It ain't easy" med till exempel Bert Karlsson om hans medverkan i "du blir vad du äter", Peppe Eng och Lasse Brandeby om deras insatser i "Let's Dance" och Regina Lund (och många fler) om melodifestivalen.

Översättarhelena sa...

Nej, "Suffragette City" är givetvis en helt annan teveserie! En dokusåpa om Feministiskt initiativ, kanske.

stationsvakt@gmail.com sa...

ban~ken: Säger du det. Då ger jag den en chans.

rigg: Bravo.

ö-helena: Det tänkte jag också. men sen tänkte jag att FI:arna ändå inte platsade i sufragett-begreppet ändå.

Unknown sa...

Golden Years användes i en gammal Stephen King-serie med samma namn.

stationsvakt@gmail.com sa...

johan: Det var som fan. Visste inte det.