onsdag, mars 14, 2007

Scribd

Sköna nyttiga-tips-bloggen WebbNytt tipsar om Scribd. Det är ett ställe där man, likt Flickr eller YouTube, kan lägga upp sina grejor. Men istället för bild och film handlar det om dokument. På WebbNytt kan du läsa mer ingående.

Jag testade att lägga upp en text, nämligen den här bloggposten, som såg ut så här i (förminskat) original:



Jag sparade ner den texten till ett txt-dokument, och lade in den på Scribd. Därinne konverterades den om till olika format. För det första kunde man bädda in dokumentet i bloggen, men det sket jag i eftersom det bara var en text, men den konverterades även om till:

PDF
DOC
TXT (plain text)
MP3

MP3:an är naturligtvis mest intressant. Texten läses upp av en kvinnlig robotröst. Såklart låter min text helt ovettig, eftersom det är anpassat till engelska. Så jag plockade en engelsk text från nätet.

Jag valde en engelsk pressrelease från Regeringskansliet, och uppläst av denna robot lät det så här bra. Scribd verkar helt klart vara användbart.
---
Andra bloggar om: , ,

10 kommentarer:

rigg sa...

Ytterligare en tips på en användbar funktion. Satt och lekte lite med en sångtext som på WebbNytt men för att det ska bli bra uppläst av robotrösten måste man se över punkter och kommatecken. Det får bli en annan dag!

Gammalt konto sa...

Jo, det blev lite tokigt med svenska. :)
Men som sagt, klart användbar tjänst hur som helst. Man kan hitta en hel del intressant läsning när man kollar vad andra laddat upp.

@ rigg: Jag hade själv lite problem med vissa tecken som du kan se i Eskobar-texten jag la upp på WebbNytt. Vet inte om det kan haft att göra med att det var ett textdokument i Mac-format.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Jag tror hon blir bäst om man lägger i dikter :-)

robert: Det är säkert en inbyggd brist, och inget med mac eller pc.

rigg sa...

Johnny: troligen bäst på dikter men effektfullt på sånger man är van att höra på ett visst sätt.

robert: användes tecknet ´ eller ' ?
Jag laddade upp Dark Globe (Syd Barrett) förut och den texten skrevs ut riktigt. (I'm...)

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Hmm .. kanske är det bäst att experimentera med kommatecken och radbrytningar trots allt.

Gammalt konto sa...

@ rigg: Ja, precis. Det var apostrofer för ord som I'm som strulade för mig. Vad hade din text för filändelse när du laddade upp den?

stationsvakt@gmail.com sa...

robert .txt, har jag för mig.

r igg sa...

Robert: Texten jag skickade upp var en .txt och apostroferna var av denna typ (I'm) och inte denna (I´m).

r igg sa...

Off-topic men aktuellt... Är det nån som vet varför jag ibland får fel blogger-id trots att jag är inloggad med mitt konto? I mitt svar här ovanför har jag fått ett annat id och ingen bild, ingen persentation om man klickar... hmmmm... det har hänt flera gånger

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Bra att ta med i beräkningen.

Blogger, och hela googlekontot, verkar faktiskt vara ganska svajigt.