tisdag, april 10, 2007

Asamat i skolan

Det kanske bara är en fördom jag har, men jag tror mig ha hört att muslimer, och kanske även andra, har en speciell meny på skolmaten. Just muslimer, som är mitt exempel, käkar ju inte fläsk, och därför står inte fläsk på deras meny (och det gör det nog inte för vegetarianer heller).

Jag kom att tänka på saken när jag läste att Sveriges asatroendes samfund är officiellt erkänt av staten numera. En religion bland andra, alltså. Nu vet ju inte jag om asatroende har några speciella matregler, men det tycks mig inte mer än rätt att även de (om min fördom stämmer) borde få ha speciella menyer.



Länkar: Sveriges Asatrosamfund. Skolmatens Vänner.
---
Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Som medlem i asatrosamfundet kan jag berätta att det inte finns några kulinariska begränsningar för en hedning.

Gillar bilden kommer vi dithän så får mattanterna börja slita mer än vad dom redan gör.

Allt gott till dig och de dina.
Nisse

Anonym sa...

I skolan här brukar matvarianterna kallas ko, gris och vegetariskt. Ungarna här är så vana vid det att jag är jättepinsam om jag tycker det blir komiskt ibland.

Anonym sa...

Hehe, här kallas det "Fläskfri kost". Och vid Bejram har de muslimska barnen(ganska många) ledigt.Häpp!
M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

nisse i kalmar: Alltid lär man sig något nytt. Tack så mycket. :-)

desiree: Varianten "Insekt" borde läggas till. Vi Insektorianer kräfva det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: "Asabarnen" borde få blotledigt.

Anonym sa...

Hehe, Johnny. Man undrar ju annars om inte Asa-tiden har varit...a long time ago. Och hur deras tro kan leva kvar?? Eller är det "asaianer" (hehe, inte asiater) i rakt nedstigande led??!
M v h Molly G. definitivt ej Asa

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Enligt en av deras "officiella" hemsidor är det lite svårt att sätta fingret på vilka de är.