tisdag, april 10, 2007

Rymdryssland

En rik amerikan har, med rysk hjälp, låtit sig skjutas upp i rymden. NASA hör man ju jämt talas om, men aldrig den ryska rymdorganisationen, och aldrig om de ryska raketerna och rymdfarkosterna.

Det är lite synd, tycker jag. Å andra sidan verkar ryssarna själva inte vara mycket för att göra något åt saken. Hade jag haft något att säga till om saken så skulle några av de miljoner amerikanen fick betala för sin rymdfärd läggas på lite PR och hemsidesmakeri.

Nåväl. Enligt Wikipedia heter den ryska rymdorganisationen "Федеральное космическое агентство России", fast "Roskosmos" kanske är lättare att uttala. Här har vi (tror jag) en av deras farkoster.



Här är Roskosmos hemsida (och översatt till engelska, fast då funkar interna länkar dåligt). Och här, ur sidan, videos på uppskjutningar. Mera bevakning på rymdryssland, från medias sida, efterlyser jag.
---
Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Här följer översättning:
Federalnoje Kosmitjeskoje
agentstvo Rossij.
:-) Molly Ginger, rena rama Valentina Tereskova. Synd om rymdhunden LAIKA, förresten...

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Jag känner en som spelar i ett band som heter "Stackars Laika".