onsdag, juni 27, 2007

En jämförelse

Jag gillar att göra filmer. Men jag måste var lite inspirerad när jag gör dem, annars blir det inget att se. Med det sagt kanske en och annan säger: "Han verkar aldrig vara inspirerad". Men vad fan, det är kul i all fall.

Om jag hade haft en riktig dator - eller åtminstone en nyare - så skulle det vara ännu roligare. En tvåminuters snutt körd genom Windows Movie Maker får datorn att hacka och protestera som en rostig gammal ångmaskin. Rätt åt den!

Filmer som bara är klippihopare från andra filmer brukar jag lägga på YouTube. De filmer som är mer att betrakta som dagbok lägger jag på Blip. Blip är trevligt på det viset att originalformatet behålls; den som går in på stället där filmen ligger kan välja att se den i ursprungsformatet, och inte bara i Flash. Fast i mitt fall spelar det egentligen ingen roll, eftersom jag ändå alltid skickar ut filmerna i formatet wmv - som ju är ganska Flashdassigt som det är.

Alla videoställen på nätet har sina fördelar och skavanker - alla olika. YouTube och Blip är bara två ställen, det finns många fler. Men jag har vant mig vid just dem. Nu finns (visserligen än så länge bara på prov) även bloggverktygets egna videouppladdning. Att skicka in en video där går snabbt, och resultatet blir hyfsat, tycker jag. Var egentligen filmen hamnar har jag dock ingen aning om.

Ibland blir filmklippen i kameran inget att ha. De är för korta, för meningslösa, för dassiga eller är bara helt utan sammanhang. Jag hade några av de sistnämnda i kameran just nu, så jag tänkte att jag sätter ihop dem och gör ett test. Jag lägger in samma klipp i YouTube, och i Bloggers testvideo. Jag tar gärna emot kommentarer om vilket som laddar snabbast och vilket som återger mästerverket bäst.

BLOGGER


YOUTUBE

---
Andra bloggar om: , ,

11 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Jag märker ingen skillnad.

Anonym sa...

Har testat en del olika ställen och tycker Vimeo (http://vimeo.com) ger bäst kvalitet. Finns några smakprov i min blogg :-)

rigg sa...

för mig laddas blogger-videon snabbast (blixtsnabbt). Bildkvalitén märker jag ingen skillnad på.

Alter Ego sa...

Dagens skratt, nu har jag bara kollat på Blip, men det räckte jag fick mig ett gott skratt åt ditt buktaleri. Snacka att gå in för uppgiften, den fina tröjan din fru målade verkade vara mindre intressant.

För mig började det hacka, sista avslutningssnutten

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Kanske är svårt - själva grundfilmen är rätt dålig. Kanske borde jag ha skickat in en avi från början, istället för en wmv.

peter: Ja, jag såg din cykelfilm från tvärbanan nyss, och kvalitén var grym.

rigg: Framför allt tar kodningen till i Blogger ingen tid alls.

alter ego: Jo, blip ÄR rätt bra.
Fast jag har ingen fru. Målarinnan är min före detta grannfru, faktiskt.

Martin Klasch sa...

Angående innehållet: Var fan har du varit?! Norra Bantorget

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Jag sade i filmen att det var en förbättring. Fan, jag glömde ju runda huset. Kunde de inte ha flyttat det.

Anonym sa...

tycker det är coolt att du har kvar mustaschen.

och så laddade blogger fortare.

stationsvakt@gmail.com sa...

el: Tack. Hoppas att blogger satsar på't.

Anonym sa...

Mkt intressant film för oss lantisar(söder om Sthlm) som inte varit i Hufvudstaden på år och dag...
Gott att mustaschen är kvar! Men du ser lite nojig ut... Kände du dig förföljd? Eller tänkte du på hur vi bloggkommentatorer skulle reagera på filmen?
:-) Molly Ginger, ej 08-området.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Känner mig alltid dum när jag filmar mig själv.