söndag, juli 29, 2007

Kontraproduktivt

Skogsbrand på Gran Canaria. Den som startade den är infångad. Det var skogvaktaren:
En 37-årig skogvaktare har erkänt att han anlagt branden för att han ville fortsätta det kontraktsarbete han fått och som snart skulle vara avslutat.

Okej? Är inte det som om en fiskare förgiftar vattnet i sin sjö - för att han ska få fortsätta fiska? Eller en pilot som plockar bort alla propellrarna från sitt flygbolags flygplan - för att han ska få fortsätta flyga? Det var något kontraproduktivt med den där skogvaktarens beteende.

(en kuriosagrej: Jag googlade på ordet kontraproduktiv för att kolla om det gick att använda här. Jag trodde nog att ordet skulle återfinnas i otaliga tidningsartiklar. Konstigt nog var det nästan bara bloggare som använde det.)
---
Andra bloggar om: , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Om du söker på ordet i dess grundform så hittar Google utan vidare artiklar från SvD och Miljöpartiet m.m.

På NE låtsas de som om de är Google och ifrågasätter om man har sökt efter rätt ord trots att de har hittat termen man sökte efter.

"Uppslagsord som börjar på kontraproduktiv.
Din sökning i NE gav 1 träff.
Kan du ha menat: konstreproduktion"

stationsvakt@gmail.com sa...

ban~ken: Haha. NE är Google-hang arounds.

Anonym sa...

Var det inte en svensk brandman som tuttade påen halv by för att han tråkigt på jobbet?

stationsvakt@gmail.com sa...

Sandra: Jag har för mig det .. Fast det är egentligen ett vettigare skäl.

rigg sa...

Jag tror inte att det är så himla ovanligt att brandmän anlägger eldar, tycker man läser om det lite nu och då men oftast utomlands. Kanske vissa med pyromanläggning dras till yrket...

Förresten Johnny, helt off-topic: Hur har du lagt in info-texten på skriv-kommentar sidan? Är det nå'n ny inställning jag har missat?

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Logga in: Inställningar > Kommentarer: "Kommentarsformulär för meddelande.". Rätt nytt, tror jag.

rigg sa...

Tack, ska testa...

Anonym sa...

Ovanligt korkad skogvaktare. Han hade ju bevisat sin inompetens, dubbelt upp så att säga.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Han hade nog passat bättre som eldvakt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Han hade nog passat bättre som eldvakt.