fredag, augusti 24, 2007

Troligen kommer jag aldrig att använda den bokstavskombinationen

Andra bloggar om: , , ,
---
Meningar består av ordkombinationer. Det räcker med två ord för att en mening ska bildas. Till exempel kan man peka på en buske och säga: "En en". Att bara peka på enen och säga "En" låter lite korthugget, och dessutom vet inte den man talar med om man menar antalet buskar eller buskens namn.

Men de flesta meningar är längre. En mening avslutas med en punkt (eller ! eller ?), och kan vara jävligt långa. Exempelvis är det väldigt långt mellan punkterna i Ulf Lundells "Jack", vill jag minnas. De flesta meningar håller sig dock någonstans mitt ememellan "Jack" och "En en". Lite lagom sådär.

Lever man tillräckligt länge kommer man att ha kläckt ur sig jättemånga ordkombinationer. Jag tror det inte nu, men blir jag tillräckligt gammal kommer jag kanske att ha sagt: "Titta! Haren åker skridskor." Eller: "Skicka knarket Mathilda." Troligen inte, men det kan bli så.

Men en sak vet jag ganska säkert, även om inget är omöjligt, och det är att jag aldrig kommer att säga:
Se här vad mina rena ariska händer hittar i dina fickor!

11 kommentarer:

Anonym sa...

värsta är att de flesta glömmer hur många roliga kombinationer man kan göra, och säger samma saker om och om igen
jag önskar vi pratade som gaudì byggde hus i barcelona
lite mer barbapapa eller professor balthazar fast i ord

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Lite mer som ordverifieringar kanske. Jag ska säga dig, Lovisa: hOMiP

rigg sa...

Om inte så har du just blivit tillräckligt gammal för att skriva dessa två meningar, de första alltså, om haren på skridskor och Matilda som ska skicka knarket. Den tredje ursäktas med att det var ett rent citat. Om du sätter dig ner och högläser bloggposten har du inte bara skrivit utan även sagt meningarna. Du kan göra det tyst för dig själv, ingen behöver höra.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Haha, jag testade - och sabbade allt jag skrev.

Anonym sa...

Jag skrattar så jag gråter...

Nihonshu sa...

Haha, skitbra kommentar från polisen. Skrattade länge och väl åt vad som måste ha sagts med skön humor i tanken.

stationsvakt@gmail.com sa...

john: http://tinyurl.com/2tllx3

niho: Undras om tjuven skrattade?

stella sweden sa...

På min ö har vi inte det problemet, vi säger helt flinkt en ejn!

stationsvakt@gmail.com sa...

Stellap: Jag förstår inte.

Anna sa...

Om du inte redan läst Johan Althoffs "Det mesta är osagt": gör det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Kollade upp den på adlibris. Verkade vara når för mig. Ska kolla bibblan. Tack.