torsdag, september 06, 2007

Bort med det onödiga

Andra bloggar om: , , ,
---
Jag hade just skrivit en lång text, en sorts vardagsbetraktelse kanske man skulle kunna kalla den. Sedan läste jag igenom texten. Inte så mycket för att ändra på något, utan för att rättstava. Sedan begick jag misstaget att verkligen läsa det jag hade skrivit. Eftersom jag i grunden är en ganska ordningsam natur började jag rensa. Fjantiga formuleringar, töntiga metaforer och ord som jag i vardagslivet aldrig skulle använda - ja skräpet, helt enkelt - det åkte bort. Jag hade skrivit säkert närmare två decimeter. Vad som sedan återstod av min "betraktelse" var meningen:

Havregryn och vatten, inget mer.


11 kommentarer:

Peggy sa...

Ja varför krångla till det? Men en annan blir ju ändå nyfiken. Om man bara skriver slutsatser, så får man ju ingen historia eller förståelse. Blir som ordergivning. Dock kan det vara stimulerande och tänka ut sin egen historia runt om havregryn och vatten. Själv "ser" jag havregrynsreklamen med Wassberg och Svan i huvudet.

PGW sa...

Hm. Hårt liv.

Anonym sa...

Utmärkt.
Men...börjar det bli fattigt?
:-) Molly Ginger.

Anonym sa...

Tror du hittat på någon sorts svenskt haikuformat där. En utmaning att starta en poetisk blogg med bara sådana inlägg.

Anonym sa...

Salt, behövs, också.

stationsvakt@gmail.com sa...

Alla:
För att hålla mig okej över arbetsdagen - jag har bara en halvtimmesrast på 10-11 timmar - så brukar jag blanda lite havregryn och vatten. Jag kör't i mikron. Ingen mjölk. Inget socker. Inget salt. Smakar fan - känns nyttigt. Mättar.

Anonym sa...

ja bort med det onödiga
jag har tittat på samma program varje dag sen april förutom när DVD:n var på lagning.. det är inspelat
faktum är att det är två program; två dokumentärer samma personer
lite till frukost oftast

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Låter skönt förutsägbart.

Anonym sa...

Grey Gardens & the Beales of Grey Gardens heter dom. Inspelade i mitten av sjuttiotalet; 50 avsnitt.
Handlar om två kvinnor som bor tillsammans i ett stort nedgånget kråkslott utanför New York.
ja skönt förutsägbart fast de är så oförutsägbara som personer
Fina blekta färger, mönstrade kläder

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Fattar grejen. Kollade upp på wikipedia.

Anonym sa...

Kollade också wikipedia nu där stod; stort förfallet kråkslott
nästan som jag skrev
vad konstigt.. (det ÄR konstigt.. men du behöver inte svara på det :)även om det är så konstigt)