tisdag, oktober 02, 2007

Jag älskar Wikipedia

Andra bloggar om: , , ,
---
Jag älskar Wikipedia. Jag kan bli sittande hur länge som helst. Att gå vilse i länksnåren därinne är surfning i sin finaste form, tycker jag. Kunskaperna kommer helt oväntat. Till exempel började jag att läsa om Etruskerna, och innan jag visste ordet av hade jag lärt mig att:
I svensk folktro sägs Lilit vara Adams första hustru, och från henne ska övernaturliga väsen som tomtar och skogsrået ha härstammat.


Etrusk, Mor (Lilith) och son (tomte).

10 kommentarer:

lisa sa...

precis just etruskerna läste jag om, eller snarare hörde på talbok om, aldeles nyligen. Arne Dahl. Mycket bra. Och så finns ju boken "Och fjättra Lilith i kedjor" som faktiskt är jättebra. Och vars omslag lyser i mörkret, skiläskigt. Nu har du lärt dig det också.

stationsvakt@gmail.com sa...

lisa: tack tack. :-)

josephzohn sa...

Överens.
Wikipedia är en guldgrufva!

Susning var det, men har tappat!!

stationsvakt@gmail.com sa...

jos: Ja, susning känns rätt dött numera.

Nihonshu sa...

Etruskerna - coolt och kulinariskt folk - käkade pasta 1500 fkr.

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihon: Jag käkade pasta igår.

Dead Dog Texture sa...

Men varför kissar etruskern?
En kulturgrej?

stationsvakt@gmail.com sa...

ddt: Hans klädsel är så kissvänlig.

vandrarvild sa...

jamen, vart kom Lilith ifrån då, om Eva gjordes av ett av Adams revben?

I dont get religion....

stationsvakt@gmail.com sa...

vandrarvild: Enligt den medeltida texten Ben Siras alfabet skapades hon av Jahve långt före Eva som en helt självständig varelse. Eftersom Gud skapade henne av jord, precis som Adam.