tisdag, januari 22, 2008

Muppar och UFO:n

Om en människa är ett UFO menas det att han är konstig, svår att förstå sig på. En märklig typ, helt enkelt - någon man inte kan ta på riktigt allvar. Ofta är personen nördig - har något slags särintresse som han fördjupar sig så mycket i, att hans omgivning börjar titta snett på honom. Och ibland sammanfaller själva särintresset med namnet folk ger honom: UFO.

En insändare till Metro vill att SVT ska ta UFO-rapporteringen på allvar.
Dagens Metro (pdf)

Man kan bli kallad "mupp" också. Från början användes ordet som elakt samlingsnamn på folk med olika utvecklingsstörningar: "Han är CP-skadad, en mupp alltså.", "Han har Downs syndrom, han är en mupp.".

Själv har jag aldrig använt det ordet i såna sammanhang. När jag kallar någon mupp menar jag att han är dum i huvudet i största allmänhet, typ en sån som sitter på den gren han just håller på att såga ner. I södertälje verkar det finnas en del såna.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

"mupp" förknippar jag med korkade och arroganta högerdebattörer, det var dom som använde det från början i Sverige: gröna muppar och kommunistmuppar. Men man kan förstås erölvra ett sånt ord också, och jag har använt "timbromupp" ett par gånger. Annars guil,lar jag Dostojevskijs kärnfulla tillmälen: "Herrn är en skurk!" eller "I domstolen är man inte så blind och...så berusad, hör ni"

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus. Skurk är verkligen ett ord som måste komma tillbaks.

Leif Erlingsson sa...

Själv har jag kommit på att om man bygger sitt eget UFO, så måste man ju bli super-UFO!

Leif Erlingsson sa...

... bygger sitt eget UFO ...
(rätt länk)

stationsvakt@gmail.com sa...

Leif: Shit! Seriöst.

Leif Erlingsson sa...

Snart är 'mupparna' i majoritet: Jag såg en siffra att 34% tror att det bor aliens bland oss. :) (Och vi vet ju alla att majoriteten alltid har rätt, eller?.. eh?..)

stationsvakt@gmail.com sa...

leif: Man får hoppas att de 34 procenten har fel. :-D