onsdag, maj 21, 2008

Ge dem webkameror

Rätta mig om jag har fel, men visst funkar det ju så här, att en riksdagsledamot representerar en valkrets någonstans, förslagsvis långt ute på vishan, men jobbar inne i rikstagshuset i Stockholm. De pendlar fram och tillbaks till jobbet, och långa resor blir det ibland. Det är väl på helgerna de åker hem antar jag. I veckorna bor de kanske i nån dyr övernattningslägenhet. Funkar det så? Jag har för mig det.

Nå, nu läser jag nåt om en riksdagsman som gärna flyger till jobbet, eftersom det är så smidigt, och inte bara han. Vafan, egentligen! Lever vi inte mitt i 2008? Finns det inte nåt som heter videokonferenser? Finns det egentligen något skäl till att riksdagsmännen över huvud taget ska befinna sig i Stockholm? Jag säger: Ge dem webkameror istället. Då kan de sitta vid sitt köksbord, hemma, och ha sina möten. Jag kanske har dålig koll, men visst skulle det väl funka?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Peace in mind sa...

Mycket bra förslag, den samhällsekonomiska vinsten skulle förmodligen vara helt enorm. Och sen kunde riksdagshuset byggas om till bostäder...Det enda som skulle bli svårt, är att klara sig utan Riksdagens högtidliga öppnande. Med kungen och allt...

Jag rättar dig endast på en punkt: vischan, inte vishan. (Och jag är inte lärare, bara extremt petig.)

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Jag såg faktiskt att vishan såg fel ut redan när jag skrev'et. Men jag tänkte: - Äh, vafan!

Anonym sa...

Nja. Det är rätt jobbigt med såna där "videokonferenser"... Tro mig. Varit med på några såna. Blir rätt krystat.
Men dom kan ta tåg istället för flyg! Basta!
Och Appelros i miljöutskottet borde skämmas.

stationsvakt@gmail.com sa...

Åsa: Men tänk riksdagsdebatter och liknande. Något mer förrepeterat och krystat finns ju inte.