onsdag, maj 14, 2008

Naturlig storlek?

Världens dyraste tavla av en nu levande konstnär (Lucian Freud) är såld. 201 miljoner kronor blev priset. Rätt dyrt. Detta står i E24. Men det står också något förbryllande:

"En tavla föreställande en sovande naken kvinna i naturlig storlek har sålts för ..."

Nog för att Big is Beautiful och allt det där ... men "naturlig storlek"?

Är detta naturlig storlek nu för tiden, eller är hon inte lite för tjock för det?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Med "naturlig storlek" tror jag måtten på målningen menas.

Alltså; om kvinnan är 160 cm lång i verkligheten så är hon det på tavlan också (om man reser henne upp - du förstår hur jag menar). Det är alltså målningens storlek som menas. Så tolkar jag det.

Intressant att se att det kan tolkas på andra sätt.

stationsvakt@gmail.com sa...

snigel: :-D naturligvis inser jag att det var som du säger. Jag försökte bara vara rolig.

Anonym sa...

Om detta är "naturlig storlek" så har ordet naturlig fått en ny betydelse...
Hö hö. Nu är det jag som försöker vara rolig...
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: :-)

Anonym sa...

*ler* Hon kanske är amerikan - då är storleken naturlig. (Och där drog jag alla över samma kam.)

stationsvakt@gmail.com sa...

snigel: Jag tycker mig ha märkt att storleken har ökat i Sverige också.

stella sweden sa...

Även om hon är "naturlig" så inte är det värst turligt att se ut så...

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Och kanske oturligt ... för soffan.