söndag, maj 18, 2008

TinEye

Jag har requestat en invajt till den här grejen: TinEye. Den verkar vara rakt upp på min gata. Här är en film.



Via.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,
---
Ap-Dejt: För de som (i likhet med mig själv) ännu inte har fått en invite, så finns det en variant på det här. Du laddar upp en egen bild, eller lägger in adressen till en bild på nätet, så söker verktyget efter liknande bilder. Den går på färg och form: "BYO Image Search Lab". Jag vet dock inte hur stort sökunderlaget är, men åtminstone är det ganska kul att pyssla med.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det en cool teknik - men egentligen, vad är poängen? Du har en bild och vill söka upp .. samma bild?

stationsvakt@gmail.com sa...

tompaah: Vet inte - coolt bara. Det fanns en annan variant till flickr för ett par år sedan. Man ritade, och så sökte den liknande bilder.

Susanne sa...

Ypperligt för att hitta fotostölder. Jag gjorde fynd. :-(

stationsvakt@gmail.com sa...

susanne: Själv skulle jag bara se det som smickrande om nån använde en bild jag hade tagit.

Anonym sa...

Skitcoolt :D

stationsvakt@gmail.com sa...

Ninja: Eller hur. Hoppas jag får en invite.

Susanne sa...

Visst är det smickrande att någon använder mina foton, men då vill jag åtminstone ha credit för det. Publicerar någon ett foto taget av mig men underförstått utger sig för att vara fotografen är det faktiskt ett brott mot upphovsrättslagen.

Förresten har jag ingen aning om varför du inte fick någon inbjudan. Jag fick ett svarsmail direkt på stört. Kanske de var mer vakna på natten. :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Susanne: Javisst, att utge sig för att vara upphovsmannen utan att vara det är ett svineri.

Det gäller att vara snabb i vändningarna med såna saker. Jag var antagligen för sent ute.

Unknown sa...

Jag skickade anmälan efter att ha läst om det hos dig och fick en invite idag, så det kan kanske vara värt att kolla upp det.

stationsvakt@gmail.com sa...

marcus: Jag fick också inviten nu idag. Det ska bli kul att trixa med.