söndag, juni 15, 2008

Oblatjärn

Om nattvarden.

Det handlade ju om bröd på historiska museet igår (vilket jag helgade genom att baka), brödets betydelse genom tiderna. Naturligtvis fanns där ett oblatjärn - eller våffeljärn, egentligen, för modellen jag såg var just ett sånt (Östergötland, 1200-1550 e.Kr.).


Ett gammalt oblatjärn. Stämplarna på ett gammalt oblatjärn.

Med tiden kom oblatjärnen att bli mer avancerade än det på bilden, men principen är fortfarande densamma.

Nu så här trettio år försent, när jag tittar på den östergötska modellen, inser jag att det är ju såna man borde ha tillverkat på trä och metallslöjden i skolan, och inte kaststjärnor.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

15 kommentarer:

Peace in mind sa...

Skuttet fr kaststjärna till oblatjärn känns ganska långt...men om man varit smart hade man ju tillverkat det som såg ut som ett oblatjärn (men med osynlig multifunktion) och fått high score. Ha ha, jag gapskrattar åt den lille Johnny som visar sin skiss av oblatjärnet för en förundrad magister (som jag helt fördomsfullt tror att det var)

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Jag minns inte ens hur slöjdmagistrarna såg ut. Förresten - var kvinnor nånsin lärare i trä och metall?

Plastfarfar sa...

Man kan undra vad majjen sa när lille J smidde sina kaststjärnor.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Typ alla smidde dem - i smyg. :-)

Peace in mind sa...

En snabb research i soffan hemma hos mig, visar att det inte existerar annat än manliga trä och metall-slöjdslärare. Nej vänta, lillsonen kommer och meddelar att han har haft Ann-Marie i träslöjd, så där sprack den tesen! Why???

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Ann-Marie var kanske transexuell?

Anonym sa...

Mina söner har också en kvinnlig lärare i träslöjd.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Ja, en del är ju ändå rätt kvinnliga av sig. :-D

Peace in mind sa...

Nä, sa lillsonen. Det var en helt vanlig tant...(fast jag hade gärna velat träffa detta unikum irl)

Smidde både tjejer o killar kaststjärnor???

See y a!

Peace in mind sa...

ullah: Var det Ann-Marie kanske?

Anonym sa...

Nästan samma namn fast omkastat, hon heter Marianne! (Har hon bytt identitet för att bättra på statistiken?)

stationsvakt@gmail.com sa...

anna/ullah: Nu börjar det bli för komplicerat. :-)

Anonym sa...

När jag scrollade neråt hann min hjärna registrera ett nytt potentiellt fiskevatten: Obla-tjärn.

Låter lite udda, men den kan finnas!

stationsvakt@gmail.com sa...

Studiomannen: Ja, i norrbotten bara måste den finnas.

Anonym sa...

Obla-di, obla-da, life goes on...

(Till Anna: Marianne är också en vanlig tant, jag har träffat henne IRL.)