söndag, juni 15, 2008

Bröd på gammalt vis

Jag var på historiska museet idag (igår blir det, för i skrivande stund är det natt). Det var en utställning om bröd, och på gården fick man tillverka bröd i ett tält.

Ett tält på historiska museets innergård.

Det fanns säckar med korn och råg och .. äsch, jag vet inte vad sånt där heter - korn kanske. Jag tog en massa såna där korn och blandade med kummin och dillfrön (tror jag det var).

Kryddor.

Detta malde jag.

Malande av korn och sånt.

Sedan knådade ihop jag en slags deg av det - jag blandade med vatten och knådade. Jag gjorde en kaka av det och lade på en varm stenhäll med eld under.

Brödet gräddas.

Där fick det ligga och gräddas.

Mitt bröd.

Jag vände på mitt bröd några gånger, och till slut kändes den lättare och hade fått färg.

Brödet börjar få färg.

Tja, sen var det bara att äta. Det var ganska hårt att tugga, men det var gott (och säkert ganska nyttigt).

Färdigt att äta.

Så här såg den ut i genomskärning.

Bröd i genomskärning.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Daniel sa...

På håll ser den lite ut som blöt masonit. (avdelningen såra folk som är stolta över sina bedrifter)

Anonym sa...

Det var säkert korn. Det, tillsammans med flerårig s k buskråg var förr vanliga på svedjebränningar.

Peace in mind sa...

På håll tycker jag att det ser ut som världens godaste bröd, bakat av en händig man (avdelningen smöra för favvo-bloggare)

Peace in mind sa...

...och en sak till...ditt bröd var snyggt också, skiljde sig från mängden sas. Stilpoäng!

stationsvakt@gmail.com sa...

antimonite: Blöt masonit och mitt bröd är antagligen besläktade i smak. :-)

gubben: Åhå. Tack.

anna: Tu sei molto gentile amica.

Anonym sa...

Absolut stilpoäng, Johnny!
Och bra gjort att GÖRA ngt själv i stället för att bara stå och GLO...
:-) Molly Ginger.
En samvetsfråga: bakar du ngt i din vardag, hemma??

Anonym sa...

"Bra gjort att göra"...hrm...
Tårta på tårta!!
:-) Molly G.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Tack. Nä, jag bakar inget hemma. Men jag borde!