lördag, juli 19, 2008

Hans har hittat en ...

Nu pågår jakten på lösningen för fullt: Vad tusan är det för något som Hans har hittat?



Aftonbladet/Naturhistoriska hävdar att det rör sig om en valkota, medan Teflonminnes förslag framstår som både mer roligt och fantasifullt. Jag känner att jag själv måste komma med ett förslag.

Det är naturligtvis en osthyvel - en vikingatida. Som alla vet var vikingarna ena stora och resliga bjässar. Att de var skapta på detta viset berodde på att de åt såna stora ostar, såna som inte finns längre. "Stora osta kräfva stora hyfvlar", som det står på en och annan runsten.

En vikingatida osthyvel.

Hans har hittat själva hyveln. Skaftet har sedan länge varit bortmultnat. Men om Hans lägger örat mot hyveln, så kan han höra vikingarnas ord eka genom eonerna:
- Skickur, du mig den storur ostur, Orm.
- Varsågodur, Baldor, och härur harur du den tungur hyvlur också.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Helt underbart vikingacitat. :D

Anonym sa...

Du är bäst!

stella sweden sa...

låter preciiis som gotländska...

Anonym sa...

Det var ett jätteexemplar han hittat! Normalt används de där som tomtemask... ;-)
http://farm4.static.flickr.com/3148/2683823136_3834c8f83a_o.jpg

Anonym sa...

Patetiskt försök att vara rolig... skulle nästan kunna tro att du heter Björn gustafsson.

Anonym sa...

Vadifan, det ser ju verkligen ut som en osthyvel - så jag skriver som folk brukar göra: PHOTOSHOPPAD :d

Anonym sa...

Äh, du verkar vimsig.
Vikingarna använde ju inte osthyvlar, det vet minsta unge.
Dom körde med mjukost på tub och då behövs ingen hyvel!

Så det så.

(Skönt inlägg)
;-)

Anonym sa...

BRINN I HELVETTET d!!!

Anonym sa...

har inte skrattat så på länge, mina barn trodde att jag blivit sjuk.
jättekul du borde skriva manus

Anonym sa...

Aha! ..hehe..Hur roligt som helst.. hoppas där kommer nya framtida verk av dig! =)

stationsvakt@gmail.com sa...

drf: Taget ur verkligheten. :-)

ullah: Du mä!

stella: Snarlikt, åtminstone.

beta alfa: Haha, den blir man ju livrädd för. :-D

d: Gör't bättre själv rå.

mickey: Photoshoppat - verklighet. Det flyter ihop numera.

Feuerbach: Var det inte raketost de körde med? :-)

anonym: :-)

anonym: Ja sämre manus än korta bloggposter har säkert legat bakom mången film. :-)

anonym: :-)

stella sweden sa...

Kännetecknande för gutniskan är bevarandet av de gamla diftongerna, t.ex. au i auge (öga), haust (höst) och graut (gröt). I mer utjämnad gotländsk dialekt har denna diftong blivit öi, så att t.ex. graut har blivit gröit. Diftongen ai som redan under vikingatiden i övriga nordiska fornspråk ändrades till ei och så småningom i svenskan till e kvarstod i gutniskan, t ex stain (sten), bain (ben). Diftongen oy som motsvarar isländskans ey finns i t ex hoy (hö) och stoyte (stöta). Vidare kan gutniskan även uppvisa en triftong som förekom redan i forngutniskan men som saknas i övriga nordiska språk, nämligen iau i t ex biaude (bjuda), skiaute (skjuta).

Wiki...;)

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Med andra ord så är gutarna lite mer slösaktiga med bokstäver, medan rikssvenskan är mer ekonomisk.

Anonym sa...

Men Hans hittade ju jätteosthyveln 16 mil utanför Östersund. Johnny citerade väl inte gotländska, utan bara gammal vanlig hederlig fornsvenska?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: en högst egenpåhittad fornsvenska. :-)

stella sweden sa...

Som liknade gåttländska!
Åhhhhh! Fattar ingen?

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Jorå, jag hänger med.

Anonym sa...

Johnny: Din fornsvenska lät helt korrekt i mina öron!!!

Stella: gotländska är snyggare än Johnnys fornsvenska, eller hur?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Så lät de fordom - före alla fordon. :-)

stella sweden sa...

Ullah...tycker att Johnnys fornsvenska var ganska läcker ändå så jag veeet inte vad jag ska svara...uppriktigt alltså...
Jag har försvenskat min dialekt för att jag har med så många svenskar o göra o skulle jag prata gutniska, som min mormor gjorde så innebär de att de står som frågetecken...tyvärr...