söndag, juli 06, 2008

Inga insekter?

En harkrank och en getingJag vet inte om någon annan har upplevt det här, eller om det är lokalt för där jag bor och där jag råkar ha varit i sommar: Bristen på insekter! Jag tror jag har sett en geting i sommar, högst två. Harkrankar? Ingen! Myror och andra markkrypare har jag ju sett, men inga störande flygfän. Jag såg förresten en liten spindel på min balkong häromdagen, men den var så liten att den inte störde. Har jag bara haft allmänt flyt, eller är det insektsbrist?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Just harkrankar har jag faktiskt sett här och en annan fluga, men inte särskilt många om jag tänker efter.

Daniel sa...

I Lund dräller det av småkryp så det är nog lokalt/johnnys uppmärksamhet som felet ligger... ;-)

Martin Klasch sa...

Anar man en sammansvärmning?

Anonym sa...

Harkrankarna är inte på g ännu- de kommer mer i augusti.
Annars har vi ur mycket insekter som helst här på landet, så det är nog lokalt? Vilken katastrof om det inte fanns insekter! Då dog fåglarna ut också..

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Det kanske är grodår i år?

antimonite: Uppmärksamheten är det nog inget fel på, jag har radar för sånt.

p-e: Allt är en sammansvärjning.

g: Det borde vara fler fåglar - så de äter upp insekterna ännu mer.

Martin Klasch sa...

Det är nog dina muterade surinamesiska jättegrodor i kärret som slukar alla insekterna! Och dom är naturligtvis inplanerade av FRA och CIA i något skrämmande, i dunkel höljt, syfte. Har du siktat några crop circles eller mutilerade kossor på sistone?

Plastfarfar sa...

I second that...

Unknown sa...

Gläds Johnny. Det måste vara lokalt. Jag är tillbaka i stan ett par dagar och får en skön frist från den sannskyldiga storm av knogg, flugor, myggor och bromsar som jag har genomlidit i några i veckor i Klackberg utanför Norberg.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Det finns varken crops eller kor här, men min foliehatt skyddar mig för säkerhets skull.

pf: M'kay.

nikke: Säg till dem att stanna kvar där.

rigg sa...

Jag har sett en insekt, jag har bildbevis på att jag sett en insekt, jag har lyckats få ihop den första bloggposten på en månad, jag är lycklig!

Översättarhelena sa...

Är det inte till och med ovanligt lite mygg? Jag var i Arvika i helgen, och det ligger ju hyfsat mitt i skogen i Värmland. Men inte ens där var det speciellt mycket mygg.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: De e sommar, man måste inte blogga. :-)

Ö-helena: Samma här - har inte ens sett en mygga.

Betongrealisten sa...

Det är många som upptäckt att antalet insekter minskat betydligt. i Nyköpingsområdet har det generellt minskat med 90% de senaste åren men det gäller nog många andra platser också.
Numera behöver man sällan göra rent bilrutan.
Där jag bor saknas det nästan helt insektsätande fåglar som sädesärlor, svalor m.m. Här är det tyst!
Vad det beror på kan man bara spekulera om. Ingen tycks veta!

stationsvakt@gmail.com sa...

betongrealisten: Undras om man ska bli oroad.