onsdag, november 05, 2008

Det kanske inte skulle kosta så mycket mer om det var gratis

SvD: "Hårdare tag i tunnelbanan"

Under nästa år ska alla spärrar i Stockholms tunnelbana bytas ut till glasväggar, så höga att de blir svåra att hoppa över eller ta sig igenom på annat sätt utan biljett. Stationer som i dag är helt öppna, exempelvis Solna, Skogås och Handen ska byggas igen och börja kontrolleras hårdare, det beslutade SL:s styrelse i går.
Såvitt jag vet finns det ingen tunnelbana i varken Skogås eller Handen, men det kan göra detsamma. Det jag tänkte på var detta jagande av folk som vill åka kollektivt, istället för att skita ner miljön med bil.

Klart att det kostar pengar att driva kollektivtrafiken, men måste den verkligen bekostas av resenärerna? Jomen det är klart, kanske nån säger, att resenärerna ska betala - det är ju de som använder den. Okej, men tänk om de slutade använda den.

Jag själv har varit där några gånger, att jag har hamnat i ett moment 22: Jag har inte haft pengar till månadskort, men för att få pengar måste jag jobba, och för att jobba måste jag ha ett månadskort för att ta mig på jobbet. Vad fan gör man då? Tja, i mitt fall har jag lånat pengar, men alla kanske inte kan det, och väljer då att tjuvåka.

Vad skulle hända om alla Stockholmare som hade det knapert drog in på månadskortet? De kunde inte åka till jobbet då, och blev arbetslösa. Vissa av dem skulle leva på A-kassa därefter, och vissa på andra bidrag. Vad skulle det kosta?

Eller tänk om alla dessa kom på att de skulle lägga sina surt förvärvade slantar på en gammal bil istället. Det skulle inte bli de nyaste och mest miljövänliga bilarna, utan billiga gamla avgasmonster. Hur skulle stockholmsmiljön bli då?

Vad kostar det att underhålla jakt och kontrollsystemet? Spärrar, nya, spärrar, andra och säkrare spärrar, spärrvakter, vakter - det borde bli en del. Drog man in på det skulle mycket pengar sparas. Inte så mycket som kollektivtrafiken behöver kanske, men om man värderade miljön i pengar så kanske vi börjar närma oss.

Ja jag vet inte, men kanske skulle skillnade inte bli så enormt stor, och man kanske borde fundera i såna banor.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

För en tid sedan läste jag om brottsvågen i NewYork och hur de kom till "bukt" med den. Det var faktiskt genom att stoppa tjuvåkarna i tunnelbanan. De tillät inte att de små brotten skulle rinna mellan fingrarna. Det gav en rejäl positiv effekt och ganska omedelbart. Har för mig att de kom fram till att de genom strängare kontroller kunde bryta en negativ spiral av brott.
Men givtvis var det inte den enda insatsen de gjorde, men den gav ett tydligt kostnadseffektivt resultat...
Det kan ju vara en tankeställare.

(Sedan tycker jag det är extremt dyrt att åka lokaltrafik överlag, så det är synd att de inte sänker priset för att uppmuntra fler att nyttja tjänsten. Men det är en annan historia.)

stationsvakt@gmail.com sa...

paljettenq: Ja jag säger ju egentligen inte att det jag skrev skulle vara något som funkar i praktiken, utan att skillnaden på vad det kostar och om det vore gratis egentligen inte är så stor (typ kanske).

Det där i NY kanske funkade, men jag undrar om tjuvåkarna och brottsligheten egentligen kan kopplas ihop.

Martin Klasch sa...

Några reklektioner bara. Om jag fattat siffrorna rätt så kostar lokaltrafiken i länet i runda slängar 10 miljarder så det är inga småpotatisar vi talar om. Av dessa kostnader betalar skattepengar för cirka hälften och resten täcks av biljettintäkter. Spärrar och spärrvakter står nog för en del av kostnaderna men knappast fem miljarder eller så...

Priserna tror jag skulle behövas chockhöjas till en absurd nivå innan folk (i några betydande antal) började åka bil istället. Även om man har en skruttbil så är det så pass dyrt att det inte är något alternativ.

Om man (tycker att man) har råd eller ej är i de allra FLESTA fall en fråga om privatekonomiska prioriteringar som man helt enkelt får jobba med. Jag menar, att ge sig själv förutsättningar att se till att man får lön även nästa månad borde ju ligga väldigt högt på listan. Har man tillfälligt knapert och hamnar i ditt moment 22 så har jag svårt att tänka mig att inte socialkontoren nästan gladeligen ställer upp med lån för att medborgaren ska kunna ta sig till jobbet om man nu inte kan få ett privat lån som du. Jag kan ha fel men hoppas att jag inte har det eftersom det är vad jag tycker kontoren borde vara till för - ge hjälp till självhjälp.

Visst KAN man fundera i dina banor och visst KAN man fundera över hur stor andel av kollektivtrafiken som ska finansieras via skatten. Frågan och tanken är fri.

Elisabet sa...

Jag är ledig idag och den enda som uppdaterar riktigt ofta är Stationsvakt ...haha .. så här tittar jag in .,-)

I Skåne är det relativt billigt att åka kollektivt, tycker jag.
Från Ystad till Båstad kostar det 87 kronor och den resan tar 2.5 timme.

En sträcka på 2 ynka mil i Halland, från landet till Halmstad, går på lika mycket nästan!

Sommartid har vi i Skåne nånting som heter Skånekortet.
För mindre än 500:- kan du då åka nästan hur mycket som helst i en månads tid .., med buss eller tåg. Det kortet är INTE personligt och du kan köpa ett nytt om du har använt upp dina resor .., jag kommer inte ihåg hur många det är, men minst 50 och då har du hela länet att åka i!

Problemet här nere är att kollektivåkandet har ökat nåt otroligt och därför är tågen ÖVERFYLLDA ..., man får ofta stå nån timme och inte lär det bli bättre inom överskådlig framtid.

Nu hade ju det här inte så mycket med spärrar att göra. Min spärr aläppte ..

Elisabet sa...

Ps. Köper du ett rabattkort, så får du dessutom 20 procent billigare resor med Skånetrafiken. Ds.

stationsvakt@gmail.com sa...

elisabet/p-e: Grejen är att jag vill minnas att månadskortet i Stockholm låg ganska fast i pris i många, många år, medans det på senare år åker upp hela tiden. Jag menar - vad ÄR det som kostar mer och mer? Sen kan det ju vara så att det fortfarande är billigt (fast det är dyrt), men hur kunde det då vara så pass mycket billigare förr. Inflationen kan inte vara hela orsaken. Men jag funderade mest, och är ingen rabiat hata-SL-person.

John Eje Thelin sa...

Gratis lokaltrafik ger en stor samhällsekonomisk vinst som dock kan vara svår att kvantifiera. Det är svårt att veta hur många extrajobb som skapas av att folk lätt kan ta sig från punkt till punkt och hur mycket man sparar in på vägunderhåll och annat för att vissa lämnar bilen hemma lite oftare.

Men på det stora hela taget tycker jag att det är principiellt rätt med gratis lokaltrafik, eftersom det starkt gynnar dem med lägst inkomst, och det är ett enkelt sätt att göra deras liv lättare. Då SL-kort (åtminstone förr) betalas av socialen för dem som verklgien behöver det me inte har råd, så tror jag att man sparar in lite i den änden med.

Men SL är fortarande rätt billiga jämfört med all annan storstadslokaltrafik jag har nyttjat.

Martin Klasch sa...

Det har du nog rätt i Johnny, att prisökningen på kortet överstigit konsumentprisindex. Varför? Jag kan tänka mig ett antal olika anledningar. Kanske var det så att man började på en alltför låg nivå och inte vågade höja tillräckligt under många många år. Därmed fick man inte tillräckliga medel för att underhålla transportsystemet och tvingades låta det förfalla. Under de senaste 15 åren (ca) har effekterna av underlåtenheten gjort det omöjligt att blunda för underfinansieringen och priset skjutit i höjden. Lite som den ekonomiska krisen i början av 90-talet tycks ha berott på en långtida ovilja att ta tag i strukturella problem. Gamla synder som gör sig påminda helt. Men det är ju bara en teori...

Sen tror jag att vi, jämfört med för 20-25 år sedan, ställer större krav på trafiken, att den funkar, är bekväm, att den byggs ut, anpassas för rörelsehindrade t ex. Det är väldigt bra. Men allt har sitt pris. Antalet resenärer har säkerligen ökat rätt ordentligt under de senaste decennierna och de sliter nog på systemet mer än deras biljetter betalar för. Enligt min mening så är vi inte lika rädda om våra gemensamma utrymmen och tillgångar som vi var förr. Vi skräpar ner (fy f*n vad det ser ut ibland) och skadegörelsen kostar hundratals miljoner vilket den nog inte gjorde förr.

Min kommentar till det som John säger är att jag personligen inte delar hans intresse att använda lokaltrafiken fördelningspolitiskt. Det är bättre att justera det skattetekniskt och låta individen göra ett eget val hur de ska utnyttja sina resurser och hur de vill transportera sig. Jag ser inte resandet som en mänsklig rättighet som det offentliga ska bjuda på men jag anser att vi ska kräva god infrastruktur och en fungerande lokaltrafik till ett inte orimligt högt pris. Trots att det finns mycket som kan förbättras och att man alltid önskar att det var billigare så tycker jag vi får rätt mycket för pengarna i Stockholm. I det verkar John och jag ha en liknande uppfattning.

stationsvakt@gmail.com sa...

john/p-e: Kanske borde man helt enkelt, som vanlig (men fattig) knegare, kunna söka bidrag till jobbåkandet - ungefär som att man har rätt till ett bidrag om man har si eller så många ungar, eller om man har dyr hyra.

Äh, jag vet inte. Jag tycker bara att månadskortet har höjts så mycket, men att jag inte har fått nåt mer för pengarna.

Martin Klasch sa...

Att tycka är bra tycker jag. Ursäkta mina långa utläggningar och vida utbredningar. Tjingeling! :D

Anonym sa...

Bra inlägg Johnny!

Givetvis har Du helt rätt att spärrar och kontrollanter kostar massor, och att det dessutom skulle finnas miljö-vinster att göra om kollektivtrafiken blev gratis.

En ytterligare orättvisa är att det inte går att göra avdrag för resor med kollektivtrafik. Varje gång månadsavgiften höjs, så höjs ju även gränsen för avdrag för resor. Detta är säkert ingen slump... :-(

Captcha: pleti

stationsvakt@gmail.com sa...

P-E: Att tala är silver att tiga är guld att tycka är bra. :-)

berka: Kollektivtrafiken är ett sånt där stort och konstigt område där det är svårt att räkna på vad som vore plus och minus. Vi får antagligen finna oss i att ständigt se avgifterna höjas till synes utan anledning.

Anonym sa...

Jag har nära till mitt jobb och brukar för det mesta gå dit. Det tar cirka 20 minuter. Men ibland, om jag är väldigt trött, har mycket att bära på eller om det är uruselt väder, så tar jag bussen. Om den var gratis skulle jag nog ta den mycket oftare, och röra på mig mycket mindre. Finns det inte en risk att folk börjar "okynnesåka" om det inte kostar något och då orsakar onödigt slitage och blir förslappade? Sådana tendenser har jag sett hos skolungdomarna här i staden, vilka alla får gratis terminskort. De tar bussen för att slippa gå även mycket korta sträckor.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Du ska se ute i landet, där jag understundom har varit - de tar bilen till macken för att köpa cigg: 200 meter.

Anonym sa...

Skönt att inte ha någon bil, så man inte blir frestad att göra det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Det är bristen på bil som håller dig från rökandet. :-)