tisdag, december 30, 2008

Om att förköna

En då och då förekommande felstavning, som jag själv nyss höll på att göra mig skyldig till, är att man glömmer bort att stoppa in ett s i ordet försköna, så att det blir förköna. Om man förskönar något gör man detta något finare än det var, det hörs på ordet. Men vad gör man när man förkönar något? Kukar man till det? Fittar man till det? Nå, jag googlade på felstavningen, och här är några exempel på hur det kan se ut:

"VISA att det INTE är ok att förköna en livshotande sjukdom."

"Jag har även dom kunder som vill förköna sitt hem med nya textilier."

"När föräldrarna ändå höll på att måla huset passade en del barn på att förköna inuti också."

Förkönad stockholmssiluett.
En stockholmssiluett - något förkönad.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

12 kommentarer:

Peace in mind sa...

Det måste ju vara hur jobbigt som helst att ha så dålig koll på stavningen...hos dig fanns ju iaf insikten...

Btw, saknar dina outfitts!

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: "outfitts" - haha, tar du dig till att förköna detta bloggkoncept? :-)

Just nu är förresten min jobbuniform min outfit. Hur e din?

Peace in mind sa...

Du vill inte veta...eller så:

svart kofta Anna Holtblad
svart Filippa K-linne
mörkblå blus fr Hunky Dory (obs svart o mörkblått har ju varit big nono i en massa år, men nu är det hett, så det så:)))
jeans (för små av allt julgodis)
leriga boots

Resten skonar jag dig från:)

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Kofta - Linne - Blus. E're kallt eller? :-)

Anonym sa...

Ett mycket trosstärkande inlägg!

Ibland kan även ett s förmycket ställa till det.

stationsvakt@gmail.com sa...

frk: :-D

Martin Klasch sa...

Lustigt. Jag kunde svurit på att siluetten var en Uppsalavy.
Uppsala Domkuka.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: kanske har du rätt. Jag fick för mig att domkukan var högalidskukan, men när jag tänker efter så är dess torn ju inte formade så.

Anonym sa...

Okej, jag sov tre timmar i natt. Kan förklara att jag okontrollerat skrattade i flera minuter efter att ha läst ditt inlägg. kul.

stationsvakt@gmail.com sa...

nders: Vad bra. :-)

Anonym sa...

Du har i alla fall förkönat min dag genom ditt inlägg! : ))
Felstavningar och felsyftningar är något av det roligaste som finns!

Gott Nytt år!

stationsvakt@gmail.com sa...

Gott nytt år, Ludmilla. Må det bli ett bra år.