onsdag, januari 07, 2009

Vad är det för någonting?

Lite inspirerad av Terra Incognitas post om Bohus-Malmön fick jag för mig att även jag skulle inspektera landet uppifrån och hitta märkvärdiga saker och formationer. Medelst Eniro-kartorna hittade jag ett ställe en bit från Dalarö i Haninge. Vad tusan är det? Den vit/brun/beige/gråa "ramen" runt det bruna ser ju nästan ut som oljefärg. Och vad är det för små streck/pinnar som ligger omkringströdda?



Ja jag har ingen aning. Kanske måste man ha nån slags jordbrukarbakgrund för att veta. Nån som vet?
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

8 kommentarer:

jansson sa...

Det är ett grustag

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Åhå. Ja det finns ju en del grus/sandtag därute. Men det bruna då, vad är det - grus?

Daniel sa...

Om inte Jansson såklart vet exakt vad som finns där av empiriska erfarenheter så tycker jag det mest ser ut som en damm snarare än ett grustag.

Ovsett vad det har varit en gång i tiden så är det iaf nu:

Det bruna är vatten, det gråa/vita kalkbleke (en jordart av lera eller liknande som är vit pga högt kalkinnehåll.

Det ligger nämligen enligt SGUs karta mitt på lerjord. Men jag kan såklart ha fel.

stationsvakt@gmail.com sa...

Terra. Det skulle helt klart ha underlättat om utsiktsläget hade funnits.

Anonym sa...

Nej nej nej...det är en sköldpadda och en krokodil med sina tandpetare!

stationsvakt@gmail.com sa...

Paljettenq: Bra iakttaget. Krokodilen såg jag direkt när du nämnde den.

Anonym sa...

Krokodilen - jag ser den!
:-) Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Växthuseffekten har drivit den till våra breddgrader. :-)