onsdag, januari 07, 2009

Rorschach-tänket

Jag är lite inne i Rorschach-tänkandet just nu (se: den, den, den och den). Inte renodlat med bläckplumpar och psykiatri och sånt, utan allmänt bara - själva metoden att vända saker horisontalt och/eller vertikalt mot varandra.

Men jag kollade upp Rorschachtestet på Wikipedia i alla fall, och jag blev faktiskt förvånad. Jag trodde att såna metoder tillhörde en svunnen tid samt var en kul attiralj i filmer och så, men jag läste att:
Metoden används idag i olika sammanhang, exempelvis inom rättspsykiatri och allmän psykiatri, vid behandlingsplanering, som hjälpmedel vid psykoterapi-utvärdering och som urvalsinstrument.
Jaha, där ser man. Nåväl, när jag får tid över ska jag nog plussa ihop fler bilder. Kanske ska jag (kom jag på nu) låta dem bli helt svarta och låta den som ser dem tyda vad de förställer (men låta originalbilden komma fram med en knapptryckning). En hyfsat bra blogg-idé, men som sagt, när jag får tid över.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillade grodkungen. :-)

Givitvis kan man (som vanligt) göra testet på webben för att se hur sjuk man är, här och här.

stationsvakt@gmail.com sa...

BeRKA: Jag har testat dem, och de är ju på skoj. Det skulle vara kul att utsättas för ett riktigt test.