söndag, augusti 02, 2009

Lite om animerade giffar

När man har befunnit sig på nätet ett antal år märker man att saker kommer och går; man liksom märker tendenser när man surfar sig igenom ett tillräckligt stort antal sidor. Man kan inte kalla det för moden eller flugor, utan det rör sig om medveten eller helt omedveten inspiration. Just för tillfället verkar det handla om animerade giffar.

Här skrev jag om att Martin Klasch gör väldigt fina sådana, och sedan dess har han gjort fler. En annan sida, en bland flera just nu, är "three frames" - man hör på namnet hur många bilder giffarna därinne innehåller. Använder man bara få bilder brukar resultatet bli ganska ryckigt, men samtidigt - och det är väl meningen - ganska crazy. Här är en jag har gjort , den innehåller åtta bilder (från filmen Mulholland Dr.).

Loogix.com. Animated avatars.

Det är något märkligt med såna här animationer, man - eller jag då - kan bli sittande länge och titta, trots att ingen ny information tillförs, utan bilden bara rör på sig lite.

Ställen att lägga giffarna på: Man kan använda Google-sidan Picasa Web Album, det funkar. Hur det är med flickr vet jag inte, men jag antar att det funkar. Att köra med Bloggers egna bild-instoppning funkar i alla fall inte, det vet jag.

Ett par ställen där man skapar animationen direkt på sidan är Gickr och Loogix (animationen ovan ligger på Loogix). Man lägger helt enkelt in bilder (från filmer, eller varför inte bilder man har gjort i MS Paint) efter varandra. Högst tio får man lägga in, och sen väljer man hur stor animationen ska vara, och hur snabbt den ska röra sig. Man får en kod, och den klistrar man in i bloggen. Klart.

Nu blev jag inspirerad av mig själv, så jag lägger in en till från Mulholland Dr. Även den består av åtta bilder och ligger på Loogix.

Loogix.com. Animated avatars.
---
Läs även andra bloggares åsikter om
Länk: Alla animerade giffar hos Martin Klash.

2 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Tack igen! Dina var också fina!

Här är en liten genväg till alla mina Giffar: Martin Klasch posts with label gif

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: ok, jag la in den