onsdag, augusti 12, 2009

Studio S om videovåld

Jag hittade hela Studio S-avsnittet om "videovåld" på Svt:s öppna arkiv. Det slutar lite abrupt, men eftersom det håller på i 55 minuter tror jag det är hela programmet. Året var 1980 - se och njut.



Men det hemska, sjuttiotaliga "videovåldet" som de i studion tittar på får inte vi titta på, för det är bortklippt. Antagligen vill svt rädda dagens ungdom från att bli lika sabbade som vi som en gång gick och hyrde dessa rullar blev.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hoho,
vilka glasögon!!
Och vem kan låta mer indignerad än Jan-Erik Wikström?!
:-) Molly Ginger.

Ullah sa...

Du har vält läst Martin Kristensons artikel som berör ämnet i senast numret av Kapten Stofil? Den handlar om skräckfilmer på tv på sjuttiotalet, men kommer också in på Studio S och videovåldet.
http://www.kaptenstofil.net/senaste_numret.php

Anonym sa...

Klippen har garanterat med copyright att göra.

Har sett delar av programet tidigare på YouTube, själv var jag ju för ung för att hänga med i debatten där det hände;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Alla på den tiden på tv tycktes låta väldigt indignerade. Undras hur man påverkades av det?

Ullah: Nä det hade jag missat. Synd att kapten Stofil inte finns på min bibbla.

mrarboc: Jo delar har man ju sett förut, men inte hela programmet (låt säga utan klippen). Ett par år tidigare sände Studio S ett program som hette: "Behöver vi Sexorama?". Det skulle jag vilja återse.

Mrs Li sa...

Jag minns avsnittet. Jag ääääälskade Studio S. På riktigt.
Tack!!!!!

stationsvakt@gmail.com sa...

Mrs Li: Håller med - debatt/samhällsupplysningsprogram regerar särskilt förr.

Leszek Bonikowski sa...

Minnesvärt! 7:40 in i klippet: Reportern: "Hur många har sett Motorsågsmasakern?" Unge: "Du har inte sett den." Partiske reportern: "Det har han visst det."

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: haha!! det missade jag.

RvS sa...

Soft med hela programmet, det fanns inte förr tror jag, bara en del. Skall ses.

Såg hela Grabbarna från Fagerhult på samma ställe häromveckan. Nästan tre timmar mys, haha! Helt ok.

Det är en tjejkompis mammas soffa som är med i programmet btw.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: Du mötte lassie. :-D

Dennis Alexis Hellström sa...

Eller så är SVT för snåla för att betala licenspengar för att visa klippen haha! I love slasher movies. ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Bb: Klippen var nog väldigt korta ändå.