måndag, oktober 19, 2009

Det vore mer konsekvent att se på miljöfrågan

Det är mycket Sverigedemokraterna just nu. Jimmie Åkesson menar att "massinvandringen", och de krockar den för med sig, är det största hotet mot Sverige. Att främmande människor kommer till Sverige kan bero på många olika orsaker, till exempel flykt från hemlandet, arbete, kärlek eller kanske bara på att man vill ha ett bättre liv över huvud taget.

Sverigedemokraterna har lite olika lösningar på problemet, vilka jag inte riktigt orkar sätta mig in i. Däremot tror jag de fokuserar fel. Om ett parti har som huvudfråga att det funkar bäst om folk håller sig inom sina egna nationsgränser - då borde det partiet bli ett miljöparti.

Jag har följt tv-serien "Människans resa" på UR. Den handlar om de vägar människor har tagit när de har spritt sig över planeten. Och det som har slagit mig är att det som verkligen får folkgrupper att röra på sig i stor skala, det är klimatförändringar.

Om nu allt som sägs om klimathotet är sant så kommer - om vi inte drar i handbromsen - vissa platser på jorden att bli snudd på obeboeliga - knasigt nog, ur ett sverigedemokratiskt perspektiv, platser som bebos just av de som Sverigedemokraterna identifierar som ett problem när de hamnar hos oss.

Om en plats blir obeboelig så kommer dess befolkning att röra på sig. Det ligger antagligen i den mänskliga naturen. När den dagen kommer - om 20 eller om 200 år - så kommer ingen att be snällt om att få bli insläppt.

Jag har också hört om ett annat scenario - att golfströmmen stannar av och att våra trakter blir obeboeliga pga kylan. Då måste vi röra på oss. Om jag har att välja på att bo på en frusen tundra och att vandra in i behagligare trakter så tänker inte jag ta no for an answer från nån surig gränsvakt. Historien har visat att vi människor funkar så.

Så, som jag sa, om Sverigedemokraterna vill se sin kamp lite mer långsiktigt och konsekvent, så borde de faktiskt lägga krafterna på miljöarbete/lobbyism. Det de kallar massinvandring är antagligen bara en viskning av hur det skulle kunna vara, och kanske kommer att bli.

[Jag har verkligen medvetet försökt att låta torr och objektiv här, fast jag har ingen aning om ifall jag har lyckats. Det är nämligen så här, att pratar man om invandring eller om klimathot, då får man en jävla massa jobbiga kommentarer, och såna slipper jag gärna]
---
Läs även andra bloggares åsikter om , / Ab1, Ab2, Ab3, Ab4, Ab5

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men jag tycker att det var himla finurligt tänkt av dig.

För så är det ju.

Och jag kommer inte heller att stå och ta emot ett nej av någon puttrig gränsvakt.

Nix, pix.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Vi blir de nya hunnerna. Vi skövlar oss ned mot värmen. :-)