fredag, november 06, 2009

Busshållplats

Vissa bilder skapar - planterar - känslor. Det handlar inte om kvalitén på bilden eller om proffsigheten hos fotografen, utan om att vissa motiv väcker genklang hos betraktaren. Det behöver inte ens handla om motivet - det kan räcka med färgsättningen i bilden, eller till och med dess ljusnivåer.

Jag kan titta på en bild, tagen av världens bästa fotograf, med världens bästa utrustning, på världens mest exotiska motiv - utan att känna ett dugg. Sedan kan jag råka surfa förbi nån blogg och hitta en bild som någon har tagit i förbifarten, utan tanke på komposition eller ett enda dugg, och fyllas av - tja, känslor.

Busshållplats

Den här bilden tog jag nyss. När jag tittar på den känner jag vemod, nostalgi och lite deppighet. Varför vet jag inte. Antagligen handlar det om att inuti mig finns halvlagda pussel av bortglömda hågkomster i vilka just den här bilden passar in.

Bilder är bättre på att skapa känslor än vad text är. Text kräver mer av både den som skriver texten och den som läser den för att en känsla ska uppstå. Bilden är mer omedelbar än texten, kanske för att förmågan att se kom före förmågan att "förstå", och därför sitter djupare.

Det jag har skrivit nu leder inte fram till nån slutledning eller poäng, utan är bara tänkande.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

9 kommentarer:

crex sa...

Mycket bra bild. Du har talang.

Peace in mind sa...

Bild är mer...ja, slag i magen. Texten liksom ligger och mognar, växer och kanske kanske fäster mer på djupet. Fast jag vet inte.

Dina bilder berör, hursomhelst. Alltid!

ab sa...

Fin blogg.

Och musik är ännu snabbare på att skapa känslor än bilder.

Tar vi, på någon nivå, emot musik som en sorts mänskliga röster?

stationsvakt@gmail.com sa...

crex: Tack. :-)

Pim: Visst är det så att när man börjar på med ett resonemang bara sådär, så mynnar det oftast ut i ett: "Fast jag vet inte." :-) Så är det för mig.

ab: Musik, på nåt sätt skapar ju både bilder och ord.

Anonym sa...

När jag tittar på fotot ser jag svensk ordningssamhet. Den lilla busskuren har tak så att man kan komma undan regnet, genomskinliga sidor så att man kan se bussen annalkas och vad som i övrigt kan pågå utanför. En liten skräpkorg är händigt placerad bredvid och någon har tänkt till och satt upp en karta, med vad jag förmodar även är en busstidtabell. Man har till och med åbäkat sig med att måla gula varningslinjer på trottoarkanten. Helt fenomenalt ordningssamt och nästan inget av det ovanståend är något man finner vid en busshållplats i Sydney.

ab sa...

Matilda: Du får det att låta så gulligt!

stationsvakt@gmail.com sa...

Matilda: Till och med skogen bakom busshållplatsen är ordentligt planerad av en arkitekt.

Anonym sa...

ab: :)

Johnny: Det kunde jag slå mig i backen på! Jag tror jag får lite andnöd nu.

oKel sa...

Men är det inte dumt att i ett rationellt samhälle som Sverige inte går att slänga skräp utan att bli blöt när det regnar?