fredag, november 27, 2009

Parthenon

Jag ska villigt erkänna att jag inte har nån koll alls på grekisk historia och arkitektur. Men jag vet så pass mycket att det finns ett tempel vid namn Parthenon i Aten och att det är gammalt. En intressant Wikipediartikel berättar dess långa historia - som tyvärr mest handlar om nedgång och förfall. Men vill man inte läsa utan känner för att titta, då finns det en väldigt fin animerad kortfilm - signerad Costa-Gavras - som berättar historien om: PARTHENON.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Magnus sa...

Det var en svensk karolinsk officer som sprände det i luften, vilket Costa-Gavras är hövlig nog att inte påpeka.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Jag såg det i Wikipedia-artikeln. Svensk-Tysk var han visst. Det var tysken i honom som fick honom att spränga, tror jag. :-D

Magnus sa...

Johnny: Det var svensken, tysken och Bellman som knallade upp på Akropolis...

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Det skulle inte förvåna mig om den finns.