tisdag, december 22, 2009

Det finns mer än bara Polaroid

I kommentarerna till den här bilden sa Larsson: "Snyggt foto! Inte då motivet utan rent tekniskt! 9x9, vit ram, datumtryck!" Ja jag håller med. Om själva bilderna jag tar blir bra eller ej beror oftast på tur: bra ljus eller ett kul motiv som råkar dyka upp. Som fotograf är jag inte särskilt framstående ... men jag vet att en bra ram kan lyfta vilken bild som helst.

Bilden han menade var menad att likna såna här bilder lite grand, och min variant var nog inte helt perfekt, men den "lyfte" ändå bilden, det får man hålla med om. Jag tror att just ramen kring gamla bilder, såna man hittar i sin farmors gamla album typ, är halva charmen - är en stor del av vad som "gör" bilden, fast man inte tänker på't.



Så ta en titt i gamla album vetja, det är mitt tips till den som vill få bilderna att lyfta (vad nu det ordet ska betyda), och låt fotografierna inspirera dig. Det finns många olika fasoner på ramarna omkring dem, och ju äldre de är desto knasigare och mer fantasifulla är de. Och har man inga gamla album kan man kika i den här poolen på flickr.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: