onsdag, mars 10, 2010

Kulturfyran: Sagor

Dags för kulturfyran. Det handlar om sagor (och det finns ett pris). Ja då kör vi:

1. Vilken saga är den första du minns att du hört?
Jag tror det var den där om trollet som bor under en bro. Ja just det, 'Bockarna Bruse' var det! Att det kan bo troll under broar är förresten en skrämmande tanke.

2. Om du är barnvakt och när barnen ska somna blir ombedd att berätta en saga: vilken saga berättar du då?
Då berättar jag en som jag hittar på själv, vartefter jag berättar.

3. Vilken sagofigur skulle du vilja vara?
Ingen, men om jag måste välja: 'Dummerjöns'.

4. Har du någonsin hittat på en egen saga? Vad handlade den om i så fall?
Jag har hittat på massor. Den jag kommer att tänka på just nu gjorde jag förresten till en bok med färggranna bilder och gav till nån av mina ungar. Boken tycks ha försvunnit, men den handlade om nåns pappa som ramlade ner i ett hål i en stubbe. Åren gick, och till slut ramlade pappans barn ner i samma stubbe. Väl därnere träffar barnet sin pappa igen. Pappan har krönts till kung av gråsuggor, och härskar över deras underjordiska rike. Slutet gott, allting gott.


---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ahaaaaa!

Där har vi det!

Redan i unga år hade du tankarna på det där med håligheter ,-)

(Bockarna Bruse minns jag också, men ännu mera Petter och hans fyra getter. Jag kan den utantill ännu. I sin stuga bodde Petter, med sin katt och fyra getter".

Osv. Osv.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Petter och getterna, den har aldrig berättats för mig. Låter som en visa, egentligen.

Elisabet. sa...

Nädå, ingen visa alls. Bara rim och förfärligt spännande, ty "mitt i skogen, i en sten, bodde trollet Ludenben. Ludenben var alltid arg, alltid hungrig som en varg. Petters getter åt han opp, fastän Petter ropa STOPP!"

Du kan ju gissa hur rädd man var när mamma högläste denna skräckhistoria.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Bara namnet Ludenben låter ju skräckinjagande. Typisk mardrömsframkallande saga antar jag.

Elisabet. sa...

Jag träffade en gång en man från en dejtingsida. Han såg ut PRECIS som Ludenben ...

Och nej, just det.

Det klickade inte .-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Jag får lite spindelvibbar av det namnet.