torsdag, mars 04, 2010

Läckande lurar

Det du ser här till vänster är en insändare i dagens Metro, och inte mina ord. Jag blir nämligen inte särskilt störd på andras läckande ljud. Däremot är det enormt störande att veta att ens egna lurar läcker. Jag vill helt enkelt inte att andra ska veta vad jag lyssnar på. Vad ska man egentligen ha för sorts hörlurar om man vill behålla sin musik för sig själv? Det har jag ofta funderat över. Jag har kört med olika sorter, men helt ljudlöst för omgivningen tycks det aldrig bli.

Just nu har jag såna där avlånga gummiduttar, såna som snudd på nuddar hjärnan när de är helt intryckta. Även dessa läcker ljud. Vilka sorters lurar "behåller ljudet" bäst egentligen?
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

15 kommentarer:

emma sa...

Jag har precis samma problem som du, vill inte att folk ska höra vad jag lyssnar på. Så jäkla nice att läsa att fler känner så.

Härom sistens fick jag prova en kollegas lurar och vi gjorde lite tester med överhörning och de verkade funka skitbra. Visserligen är lurarna designade för att filtrera bort bakgrundsljud, men det verkade funka åt andra hållet också när vi testade. http://www.amazon.co.uk/Philips-SHN9500-00-Canceling-Headphones/dp/B000FVX81C

Modellen är (i alla fall för mig) inte världens smidigaste dock.

Elisabet. sa...

Under en tågresa från Malmö till Sthlm lyssnade jag närapå nonstop till Gary Moore och "Still got the blues".

Till sist frågade min fåtöljgranne om jag kunde vara så vänlig och byta låt .-)

Det kunde jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

emma: De såg i alla fall väldigt lyxiga ut, och varma och sköna för detta vinterväder som är. Dock inga att springa i kanske.

Elisabet: Haha. Lite pinsamt. :-)

Ullah sa...

Akta dina öron när du stoppar in sådana där grejer där.

Alfahannen sa...

För min del skulle det inte spela någon roll hur ljudtäta hörlurarna är, eftersom jag ändå aldrig kan låta bli att sjunga samtidigt.

Det blir särskilt underhållande(?) för omgivningen då jag lyssnar på Bohemian Rhapsody med Queen, och då i synnerhet opera-delen av låten:)

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag aktar. Det där med 'nuddar hjärnan' var en överdrift. :-)

a-hannen: Då är du helt tvärtommig jämfört med mig. :-)

Magnus sa...

Jag skulle absolut inte vilja att folk hör vad jag lyssnar på, men det är för att jag lyssnar på så skumma saker. Som Peps sjöng: "Dom vill inte låta mej röka min braja, dom e så rädda för va ja kan haja". Sådana konflikter vill man ju inte rusa in i... ;)

Nej, jag har långt ifrån alltid ipoden med mig eller igång, och det känns faktiskt störande inte bara när det läcker högt utan lika mycket att man inte längre kan vara säker på att folk faktiskt hör om man hummar till typ "ursäkta, kan du flytta den där..." När folk hela tidne vandrar omkring i en bubbla av sin egen musik - eller *kan* vara inneslutna, med handsfree och sladd syns det ju knappt - en bubbla som bara bryts av dem de känner och "filtrerar in" så blir de okontaktbara. Det är hänsynslöst: man uppträder som om man själv och ens kompis(ar) ägde gatan eller golvet och tvingar alla andra att bete sig på ett yxigt sätt om de behöver t ex komma förbi (visst, jag vet att jag varit inne på det här tidigare...)

Hur säger du på ett snyggt sätt till två brudar som har vägt färdigt sina grönsaker på ICA men står kvar och snackar, vända rakt mot varandra - och står på ett sådant sätt att de hindrar alla andra att komma till och använda vågen, bildar en egen bubbla? Om den ena har en barnvagn, en släpkorg eller en ryggsäck så kan det vara näst intill omöjligt att be dem flytta på sig utan att tränga sig emellan dem, vilket så klart verkar riktigt drummelaktigt. Om den ena har en mp3-spelare så hör de inte ens omgivningen. Usch.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Om du tycker dessa "bubblor" är jobbiga så tänk då på hur framtiden kommer att bli: Folk kommer att ha VR-glasögon på sig för jämnan. :-)

Magnus sa...

Johnny: ja, för helsicke. Och köra bil med en VR-hjälm på. <¤

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus>: Man kunde ha GTA påslaget när man kör. :-)

Magnus sa...

Om folk hade sådan här skum musik i ipoden när de körde skulle det bli trafikstockning snabbt:

http://tinyurl.com/yle8ltv

http://tinyurl.com/btdrhj (mycket coolt album!)

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Antagligen. Men som tur är lyssnar de flesta på Absolute Music 489, typ.

Martin Klasch sa...

Jag vill inte höra andras musik och jag vill inte att andra ska höra min, jag vill inte bli störd (och tvingas stänga in mig med min egen musik om jag inte vill) och jag vill inte störa andra. Sen finns till råga på allt även de som tycker det är ok att spela musik för alla i t-banan/bussen utan hörlurar också! Det här är ju bara ett exempel, som man i sig kan anse vara banalt, på att det som tidigare kallades folkvett är utrotningshotat. Ett symptom på en tråkig vardagsegoism som, steg för steg, blir alltmer påtaglig.

Kalla mig gärna konservativ, tjurig, gubbig, bakåtsträvare eller moralist bara du samtidigt tillskriver mig epitetet hänsynsfull.

PS. Till min föra mobil hade jag Ericsson plug-in varianter och de läckte ingenting.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Lösningen vore kanske att alla drog på sig plastbubblor över huvudet, såna där de har på gamlaa sf-pulp-omslag. Helt ljudtäta, men med både högtalare och mikrofon på.

Martin Klasch sa...

Appselut! ;)