måndag, mars 01, 2010

Nån bra metod?

Swedish National Heritage Board har på flickr en fin serie bilder på Villa Bonnier, ett väldigt maffigt hus, beläget i Diplomatstaden. Huset är som sagt fint - jag passerar det förresten flera gånger i veckan - men det är bilderna jag tänker på nu. De är fina.



"A smaller collection of 17 autochromes" står det invid bilderna, och vad är då "autochrome"? Jag läser på Wikipedia: "Autochromemetoden, även kallad färgrastermetoden, är en tidig metod till framställning av färgfotografier som utvecklades 1904 av bröderna Lumière. Metoden fungerar efter principen additiv färgblandning".

Det vore ju finfint att kunna få ens bilder att se ut sådär, medelst Photoshop. Finns det nån tutorial därute? Ja, det visar sig att det gör det, den här. Men tyvärr, åtminstone jag lyckades inte få till det med den metoden. Nån som kan en annan metod?
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Susanne sa...

Snygg lite vintage-känsla som du säkert kan få till ganska enkelt med ett makro. Jag har skrivit om detta på min sida och beskrivit ett makro som skulle kunna funka:

http://kandy.se/2010/february/testade-ett-makro.html

I inlägget så finns det en länk där du kan hitta en hel hög med makron i den stilen.

Lycka till!

stationsvakt@gmail.com sa...

Susanne: Tack. Din blogg är förresten jäkligt snygg.

Anders sa...

Jag har skrivit ett gäng guider om gamla tekniker där Autochrome ingår. Svårigheten med att få till en bild på just det sättet är dels färgen och dels bruset som ingår. Det kan behövas en del experimenterande...

http://digitaldarkroom.weebly.com/4/post/2010/02/digital-alternative-photo.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Anders: Otroligt snajdigt gjort av dig. Din blogg åkte in i Google Reader.