Sixtinska kapellet ligger ute på nätet, läste jag, på en sån där sida man kan vrida sig runt och zooma sig omkring på. Ganska intressant. Här är sidan. När man befinner sig där i verkligheten ser allt ut som en stor gröt av bilder, men på denna sida kan man ta sig en titt på detaljerna.
Och varenda detalj skulle platsa som skivomslag till valfri hårdrocksplatta från 80-talet, för så ser det ut. Jag antar att alla dessa detaljer betyder något också, att allt man ser symboliserar något. Men som icke insatt i kristenhetens mysterier kan man bara gissa vilt.
Den här detaljen, till exempel. En gubbe sitter på ett moln, hållandes en kniv i sin högra hand, och en flådd människa i sin vänstra. Vad ska han med denna morbida kroppsstrumpa till? Jag kommer att tänka på Jame Gumb i "När lammen tystnar". Och varför sitter en liten gubbe på hans rygg, är det hans "Mini Me"?
Det finns många såna små grejor att studera i Sixtinska kapellet, och jag antar att man kan bli sittande ett bra tag med det.
---
Läs även andra bloggares åsikter om Sixtinska kapellet, när lammen tystnar
6 kommentarer:
Nu gjorde du så där igen att man blev nyfiken och la ned tid på att försöka ta rätt på det :-)
Men bilden är från den Last Judgment http://en.wikipedia.org/wiki/Sistine_Chapel
och det är visst Bartholomew som håller upp sitt eget skinn.
http://en.wikipedia.org/wiki/St_Bartholomew
Fast det där visste du väl redan. Du ville bara att vi skulle förkovra oss lite också.
Så tala nu om vem gubben på ryggen är.
Urban: Jag visste faktiskt inte, men tack vare dig vet jag nu. Och vem gubben bakom ryggen är .. ja fan vet; figuren bredvid "Bart", vem det nu är, har också en sån liten gubbe bakom sig. Man kanske hade såna på den tiden - deras version av "monkey on the back". Flå-gubben föreställer förresten Michelangelo himself, har jag lärt mig nu, och från början såg man hans snopp. Den målades dock över senare.
Mycket riktigt så är det en bild på The Last Judgment Day / Sista Domens Dag på altarväggen i Sixtinska Kapellet som Michelangelo fick uppdraget att utföra av den dåvarande påven Clement VII som dog strax efter denna beställning.Denna målning täcker så gott som hela väggen bakom altaret och tog fyra år att färdigställa där man nu kan se Kristus andra återkomst och apokalypsen som följer där mänsklighetens själar reser sig och får olika befattningar beroende på sina mänskliga liv av Kristus som är omgiven av Helgon som övervakar att allt går rätt till.
Mycket riktigt blev också en del av nakenheten i denna målning efter Michelangelos död slutligen övermålad mycket beroende på klagomål från bla Cardinal Carafa och Sernini som var Mantuas Ambassadör som från början ville ha hela målningen borttagen men där Påven totalvägrade till att låta detta ske.Senare blev en del av nakenheten övermålad av Daniele da Volterra.
Saint Bartholomew håller som sagt kniven av martyrskap i sin hand och sitt eget avskalade skin där man även kan se att ansiktet på detta skin är tydbart som just Michelangelos eget ansikte allt i ett uttryck av hur Michelangelo upplevde detta arbete med att måla The Last Judgment / Den sista domen.Enligt rön är individen bakom Saint Bartholomew en avbild av Piuetro Aretino som på denna tid var en erotisk målare som påstods ha försökt föra bort en av Michelangelos mer värdefulla tavlor.
Med önskan om en trevlig Långfredag.
Pelle
Pelle: Tack för din uttömmande förklaring. Det där om gubben bakom ryggen hade jag aldrig lyckats hitta själv. Trevlig långfredag.
Jag instämmer med Johnny Tack för den informationen Pelle.
Sedan noterade jag en liten intressant detalj där i kapellet. Närmare bestämt på golvet. Copywrite var viktigt på den tiden också :-)
Urban: Haha, jag såg också copyrighten nu. De borde ha gjort den i mosaik typ så här:
http://twitpic.com/1cnsrh/full
Skicka en kommentar