onsdag, juli 21, 2010

Drömt

Semester. Inte hemma. Ovan säng, persienn och läggningstid. Sover lite - drömmer mycket. Här är nattens äventyr:

Sverige hamnar i konflikt med Ryssland angående gränsdragningar till sjöss. Det handlar om fiskevatten. Svensk militär beslagtar centralstationen i Stockholm. Eftersom jag jobbade där för många år sedan har jag på något vis fritt tillträde till den nu militariserade stationen. Jag noterar att man har tagit upp ett hål från källaren till vinden, och däri placerat en riktigt stor atombomb, vilken man ämnar skicka mot Ryssland. Bomben ser ut som Tintins rymdraket, fast svart och lila. Det är sveriges enda atombomb, och jag känner mig oroad över ryssarna motåtgärder, vilka endast jag tycks inse är överlägsna våran enda bomb. Mycket oroad, som sagt.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

Magnus sa...

Anfäkta och regera!

Lånade nyligen en bok om militär tågtrafik i Sverige; en man som berättade hade på 60-talet sysslat med att spränga tåg på militärens uppdrag ute på landet för att se hur låmg tid det skulle ta att återställa banan. Det känns som om det är 60-70-tal i din dröm...

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: En rätt inaktuell drömgenre - kalla kriget-drömmar. :)

Magnus sa...

Johnny: startpunkten för din dröm - strider om gränserna i havet utanför Gotland - är ju också Kalla kriget men den ger många möjligheter. Nån gång på 80-talet (1985?) skrev Jan Myrdal en debattartikel där han varnade för att regeringen höll på att sälja ut en flisa av Sveriges anspråk på vattenzon i Östersjön öster om Gotland till Sovjet. Vad jag förståpr hade ett antal gotlänningart haft ett upprop i DN där de varnade för detta och krävde ett direkt löfte av alla riksdagskandidater: inte ne kvadratkilometer till ryssen av det som är vårt!

Janne tog upp det och menade att "det här är direktdemokrati: man sätter tummen i ögat på politikerna och trycker till ända tills de skriker högt!" Det är väl en bra startpunkt för en dröm anno 2010? (jag gillar hans kompromisslösa syn på offentlig debatt, även om jag oftast inte alls håller med honom politiskt)

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Otroligt märkligt att jag har drömt nåt jag aldrig har vetat om eller intresserat mig för. Obehagligt att verkligheten läcker in i drömmar - diskbänksrealism har man ju i vaket tillstånd ändå så det räcker.

Magnus sa...

Johnny: Försök inga tricks, det låter nog som om du blivit hjärntvättad av Jan Myrdals stormtrupper. ;)

captcha: commi (e)!

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: jag körde "commi" genom Google Translate: "Avsnitten".

Pumita sa...

Haha, har du läst boken "alla" talar om? Och då menar jag Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. I den finns både bomber och ryssar men inga raketer. Du har helt klart material för en bästsäljare! ;D

stationsvakt@gmail.com sa...

Pumita: Den boken har jag inte ens hört talas om. Vilket kul namn på en bok.

Pumita sa...

Neheej... Ok, det kan vara du och några till. Den sprider sig som en löpeld hur som helst. Rätt rolig med riktigt skruvad humor. Skulle kanske passa dig. :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Pumita: Jag kanske tar en flukt när den hamnar på bibblan.