måndag, juli 05, 2010

Lite halvfejkad stop motion

Ni vet stop motion, bilder lagda efter varandra som tillsammans skapar illusionen av rörelse. Jag menar inte gammal Ray Harryhausen-animering, utan sån där modern ni vet. Ja ni vet, sån där som liksom verkar lite konstnärlig - på samma sätt som en svartvit bild verkar lite konstnärlig. Ofta handlar de om årstidernas gång, dessa filmer, och rätt ofta också om par som verkar lyckliga. Ja ni fattar, såna där filmer med lite larvig medelklassmusik på.

Jag menar inte att klaga, utan endast att beskriva. Jag menar en sån här film, till exempel, som jag såg med nöje på och som jag fattar att det ligger mycket jobb bakom. Det jag egentligen vill ha sagt är väl att vi här snackar om en genre som egentligen inte fanns för typ fem år sedan, men som har blivit allt vanligare på senare år.

Men ännu så länge håller inte svenne banan på me't. Dels för att det verkar jobbigt att ta så jäkla många bilder, och dels för att det nog skulle bli dåligt jämfört med de fina (som av nån anledning oftast läggs på Vimeo). Åtminstone inbillar man sig det.

Men om man lade blygheten och rädslan för att verka sopig på hyllan en stund, hur skulle man kunna göra då? Jo, det finns faktiskt ett slö-sätt, en slapp-fason. Man kan göra en slags fejkad "konstnärlig" stop motion-film, och man behöver inte ens resa sig upp från stolen. Den här filmen gjorde jag nyss. Från början till slut tog det väl nån halvtimme.



Hur gjorde jag då? Jo, så här. Jag tog en gammal filmsnutt jag hade liggande, det är jag som knallar rakt fram bara. Jag stoppade in den i gratisprogrammet VirtualDub. I det programmet kan man göra lite allt möjligt med filmer, till exempel spara filmsnuttar som en serie bilder. Så det gjorde jag.

Det blev alldeles för många bilder, naturligtvis, så jag kastade alla utom typ var tjugonde, eller nåt i den stilen, och dessa bilder slängde jag in i Windows Movie Maker. Sedan gick jag till Internet Archive och letade efter passande musik. Jag hittade Sebastien Raes och den här låten, vilken jag lade på min bildserie. Tja, mer var det inte med den saken.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Rutan sa...

Filmen i det här inlägget är också fin:
http://blommaland.blogspot.com/2010/07/gotan-project.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Rutan: Just den filmen tror jag är filmad med sån där höghastighetskamera.