söndag, augusti 29, 2010

En blogspot-fråga

Den här bilden, som jag förresten tog på Strandvägen i förrgår, är det inget särskilt med, förutom att den får tjäna som ett exempel till min fråga. Den är 600 pixlar bred och 793 pixlar hög i original.

Skulle den ha varit helt kvadratisk skulle bloggverktyget ha fyllt ut hela bloggområdet med den, men eftersom den nu är högre än den är bred så förminskas den, och det är bredden som "får ta stryk".



Varför i helvete då? Om Blogger ville förminska bilden så kunde den väl ha fått blivit 400x529 istället, så att den fyller ut ytan. Men nä, den förminskar bilden till 303x400, vilket gör den till en liten och mesig bild.

Det sjuka är att detta endast verkar hända hos mig. Hos exempelvis Mira, där fyller bilderna ut ordentligt, även de avlånga, men som sagt inte hos mig. Nån som vet varför det är på detta viset?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,
---
Update: Jag följde p-e:s råd och körde via Picasa webalbums. Det verkade funka finfint. Så här.


Inne i Picasa


Inne i bloggers bilduppladdning

Och här har vi en avlång bild (som jag fick förminska ned lite manuellt - men hellre ned än upp).

14 kommentarer:

Mira sa...

Attans Blogger! Jo, så är det. Blogger utgår ifrån höjden 400 pixlar och dräper därmed resten av bilden. Orsaken till att bilderna ser ut som de gör hos mig, är att jag går in och knackar HTML-kod på VARENDA J-A BILD jag lägger in! Mödosamt, javisst. Men jag tycker det är värt det. Funderade att byta till WordPress, som inte har den här typen av snålt tilltagna mått, men gillar så mycket annat på Blogger, så jag har hittills stannat kvar. Och knackar HTML-kod...

http://mirasmirakel.blogspot.com/2010/08/knacka-html.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: Tack. Men tappar inte bilden i skärpa då. Då förstorar man väl bara den förminskade bilden väl? Å andra sidan ser dina bilder inte ut att ha tappat.

Lensbabie sa...

Man kan tydligen knacka html-koden i mallen. Jag har gjort det men minns inte hur jag gjorde. Men kolla med Bengt B på Bild och Foto han har skrivit hur man gör, vilka värden och det funkar väldigt bra i min mall. Visserligen bloggar jag mest på Wordpress men har även en Blogger.
Ha en bra kväll och lycka till:)
P.S dina bilder förtjänar ett större format. :D D.S

Mira sa...

Jo, de tappar i skärpa om man inte även ändrar s400 till s800...

Vore väldigt intressant att få veta om det gick att ändra i mallen en gång för alla. Det är väldigt tidsödande pillra med varenda bild.

Martin Klasch sa...

Hm. Ja, jag har ju berättat hur jag gör vid ett tidigare tillfälle. Laddar upp på Picasa och använder den bildlänken... Lite omständligt men man vänjer sig och det funkar.

stationsvakt@gmail.com sa...

Lensbabie: Tack och tack. :)

Mira: Måste kolla upp Vad Lensbabie sade om Bengts metod.

p-e: Fast nackdelen där att bilden också sen öppnar sig i picasa, när man trycker på den.

Mira sa...

Om du hittar Bengts instruktioner, får du gärna berätta!

stationsvakt@gmail.com sa...

Absolut, Mira, men just nu sitter jag här med en nyss utdragen tand och såret/gropen igensydd och under order att ta't lugnt, så jag tar det nog lite lugnt till att börja med. Sen kollar jag. :)

Anonym sa...

http://lensbabiefotar.blogspot.com/

Mallens bredd satt till 1024 pixl bredd.
Jag sparar bilderna i 950 pixl bredd innan jag lägger upp dom på Flickr och dom därifrån hämtar därifrån.

Allt enligt Bengt B på Bild o Foto.

Lensbabie

stationsvakt@gmail.com sa...

Lensbabie: Det såg bra ut. Jag ska göra ett slags galleri på ett gäng bilder så småningom, och då ska jag ha det här i minne. Tack.

Martin Klasch sa...

"Öppnar sig i Picasa" Nja, hur menar du då? Har du provat att klicka på mina bilder?

Fick ta bort en tand som spruckit i förra veckan så jag vet vad bomullstusstuggande vill säga. Hoppas att du, till skillnad från mig, såg till att äta ordentligt innan utdragningen.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: När jag har lagt in bilder från picasa - medelst embedkoden - så öppnas de i picasa.
Jag åt inte ordentligt ... ångrar det nu.

Martin Klasch sa...

Kryssar du i "image only" då? Det gör jag. Och då är det endast bilden man ser när man klickar på dem sedan. Eller blir det inte så när du klickar på mina bilder?

Soppa är gott ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Jo, så blir det. Jag ska testa på en kladdblogg jag har.