tisdag, september 14, 2010

Fulheter

Klarabergsviadukten har varit en rätt stor del av mitt liv, när jag tänker efter. Först jobbade jag som röris på centralstationsområdet i flera år. Sedan var jag vakt där i många år. Sedan jobbade jag på bussgods på Cityterminalen nåt år. Allt har kretsat kring Klarabergsviadukten (gatan utanför stockholms centralstations övre hall, för den som inte vet).

Klarabergsviadukten är också stället jag kliver ut på, och väntar på bussen på, sedan många år nu. Ett rätt trist och ganska hårt trafikerat ställe förvisso, men en sak har livat upp: Stadshustornet. Dock icke längre.



Nä, nu har man behagat bygga ett stort hotel/konferansanläggning (eller vad tusan det nu är), och det har gjort att bara toppen på nämnda torn syns. I mina ögon en klar förfulning. Är det kanske snyggare från andra hållet - från bilisternas sida sett? Ingen aning, jag är ingen bilist.

Okej, saker kan och möjligen bör få skymma varandra, åtminstone i en storstad, men då tycker jag det vill till att om en snygg sak skyms så ska den skymmas av nåt motsvarande snyggt. I det här fallet gör det inte det. De där jäkla skymmande ribborna ser i bästa fall ut som barderna på en val, men i sämsta fall som de spretiga resterna som låg på marken efter att World Trade Center i New York hade rasat ihop.



Men fulhet går inte att komma ifrån, den finns överallt omkring en. Inte minst stirrar den tillbaks mot en ur badrumsspegeln dåliga dagar. Men som tur är, för den gudomliga balansens skull, finns även snygga grejor överallt omkring oss. Skyltar till exempel.

Jag har ju på sistone plåtat en del skyltar, och snygga skyltar kan man ju ta som exempel på att det finns snygghet omkring oss. Dock inte överallt. Kommentatören Jansson skriver: "Jag gillar också skyltar. Så jäkla synd att det knappt finns några tjusiga i mina hemtrakter."

Så kan det vara. Det är ju lätt för mig att knalla runt i Stockholms stad och hitta fina skyltar, men det måste ju vara betydligt svårare att göra detsamma i Söderhamn, där Jansson knallar omkring.

Han är inte ensam. Jag bor ca tjugo minuter utanför Stockholms stad, och för varje minut man avlägsnar sig från stan, desto mer tunnsått med snygga skyltar blir det. Jag har ju inte sett alla skyltar som finns att se, men som jag ser på saken finns den sista snygga skylten i förorten innan min, men när man väl är framme i Skogås, där jag bor, får man nöja sig med sånt här i skyltväg.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag blir alltid lika förundrad över hur mycket man påverkas av andra bloggare.

Plötsligt ser jag nu skyltar överallt!

Och när vi i förrgår kom körande mot Lund, såg jag en handtextad skylt som fick mig att ropa "oj, vänta! kör inte så fort!" till pv.

Ändå hann jag inte fånga den på bild.

Där stod, med stora bokstäver .. "SONEN FÖRSENAD, ÖPPNAR I ...".

Som en kebabkiosk eller nåt sånt var det, på ett industriområde.

jansson sa...

Det är trist. Det känns inte så aktuellt att starta upp någon seriös skyltspottingverksamhet. En tiominuterspromenad på stan och jag har plåtat alla skyltar som finns här....

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: "sonen försenad" skulle kunna vara nåt kristligt kanske?

jansson: En lösning är ju att du tillverkar ett par egna skyltar. :)

Anna sa...

Visst är de förskräckligt fula, de där ribborna! Jag trodde på allvar att de var en del av byggnadsställningen, tills någon sa att det var färdigbyggt redan.

Jag läste ordet "fylt" här ovan och tänkte att antingen är det ett slarvfel, eller så är det det nya slangordet för en ful skylt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Haha, ett rent stavfel. Men jag låter det ligga kvar nu när du har gett det en betydelse. :)