torsdag, december 02, 2010

En monter på Nordiska

Nordiska museet. Gotiskt höga och ljust rymdskapande valv.



Där spännande trappor som leder nedåt till bråddjupet där morlockerna bor.



Och där keruper uppmanar oss att ware swenske.



Där pågår som vanligt en massa utställningar. Bland annat finns där en monter innehållandes en halmgubbe (som by the way ser rätt läskig ut).



Paola, min kompis, har gjort bakgrunden till halmgubben - landskapet vilket den står framför. Jag var iväg till nordiska igår efter jobbet, för att i sällskap med några av hennes nära och kära inspektera montern.

Paola kan jobbet och vet hur man ska göra för att få djup i målningen, för att få till det där stuket som passar på museer och liknande, för hon har en bakgrund som dekormålare på filmstudio. Jag har ett litet intresse för just sånt där, och brukar varmt rekommendera bloggen 'Matte Shot - a tribute to Golden Era special fx'.



Det gick inte riktigt att ge Paolas bakgrund rättvisa, fotografimässigt, för det var så mycken stark belysning från alla håll och kanter just där. Jag var tvungen att ta bilden rakt framifrån, men man får ta mig på mitt ord när jag säger att hon hade lyckats skapa ett riktigt grymt djup i bilden, på bara en halvmeters egentligt djup.

Nordiska museet är ett rätt skönt museum att knalla omkring på ett par timmar innan stängning så här års. Jag var förresten där för några veckor sedan, vid samma tid på kvällen. Det är tämligen folktomt och man kan kolla in sakerna i ostört lugn.

3 kommentarer:

Mira sa...

Jag har länge tänkt att jag skulle besöka mitt gamla museum, men kommer mig aldrig liksom in till stan. Och nu känns det för mörkt och för kallt. Halmgubben ser... dolsk ut. Hur länge finns den utställningen kvar? Vore kul att kolla bakgrunden...

crex sa...

Bra bilder. Morluck-bilden var särskilt häftig. Stör mig inte på kornigheten.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: Just den montern finns i stora hallen, och jag vet inte om den tillhör någon större utställning. På tal om att den ser dolsk ut, halmgubben; den har ju räkögon!

crex: Tack. Ja koprnigt verkar vara nåt man får räkna med om man vill slippa blixt.