lördag, juli 09, 2011

9:e Juli

Ännu en dag i semesterns tecken. Jag kom gåendes, och på min väg stod en bil fot, stirrandes mot mig.

fot

I Farsta, en stund senare. Det du ser på bilden här nedan, det är synen jag såg en höst eller vinterkväll år 1976. Så lägg till lite kallt mörker, för illusionens skull, och ställ en kö med människor där. Ta sedan bort "Antonio's"-skylten där, backa några meter och titta uppåt, där du ser en stor skylt: Fanfaren.

fanfaren

Ja, stället på bilden är ingången till bion Fanfaren. Den är borta sedan länge, men år 1976 stod jag där och köade. Det var jag och min farsa som väntade på att få se "Mannen på taket". Jag var 12 år, men hade farsans avlagda pilotglasögon på mig för att se äldre ut. Jag kom in. Jävligt bra film.

Nå, man kan inte drömma sig tillbaks till gamla onda tider hur länge som helst. Jag gjorde som jag brukade därpå, jag stövlade ut i skogen. Jag hade mobil-appen "Kringla" påslagen. Tanken var att jag skulle kolla in lite gammalt jox i markerna.

kringla

Men i skogen var det jäkligt myggigt, så jag gav strax upp. Jag knatade ner till vattnet och spelade in lite ljud. Jag funderar på att skapa mig ett litet ljudarkiv.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här försvinner kommentarerna, jag gör ett nytt försök.

Den filmen, "Mannen på taket", såg vi i Sthlm på 70-talet. Det var första gången i mitt liv som jag var med om att publiken applåderade när eftertexten rullade!

Ååå, så bra vi tyckte att den var!

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Klart bästa Becken (trots att ska du ha dig en stänkare?-grannen inte är med).